Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

 

Ćwierć wieku sukcesów najlepiej sprzedającego się francuskiego samochodu w historii motoryzacji  Cztery generacje Renault Clio sprzedały się w łącznej liczbie 13 milionów sztuk. Renault Clio to samochód bijący wszelkie rekordy: najlepiej sprzedający się francuski samochód wszech czasów, pierwszy samochód, który dwukrotnie otrzymał bardzo pożądany tytuł Europejskiego Samochodu Roku, najlepiej sprzedający się we Francji samochód przez 18 lat ostatniego ćwierćwiecza i lider
w swoim segmencie w Europie w latach 2014-2015 (na rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych). Od samego początku Clio pokazywało swoją wielkość.

W mitologii greckiej Klio jest jedną z muz, a jej imię pochodzi od Kleiố „głoszący sławę” –  prorocze w przypadku Clio, którego już pierwsza generacja zdobyła ogromną popularność i sukces.

Samochód Roku tuż po debiucie rynkowym w 1990 roku

Nowy model miał zastąpić Renault 5, które okazało się jednym z największych sukcesów samochodowych tamtej epoki. Konstruktorzy nie postawili jednak na bezpośrednie nawiązanie do kultowego Renault 5. Clio zostało oficjalnie zaprezentowane jako „mały, uniwersalny samochód, zaprojektowany i produkowany w oparciu o tak samo wymagające standardy jak duże auta”. Między Renault 5 i Clio widoczny jest skok pod względem klasy wyposażenia. Nowy samochód miał zdobyć  liczniejszą grupę klientów poszukujących wyposażenia i osiągów zarezerwowanych dotychczas dla samochodów wyższej klasy, przy jednoczesnym utrzymaniu kompaktowych wymiarów (3,71 m
w przypadku Clio 1).

Niektórzy klienci oczekiwali wręcz zalet użytkowych i wyposażenia premium. Właśnie dla nich
w 1991 roku Renault wprowadziło Clio Baccara, luksusową wersję ze skórzaną tapicerką w szarym odcieniu, z gałką zmiany biegów i wstawkami z drzewa orzechowego, pokrytymi skórą płatami drzwi i chromowanymi przełącznikami. W 1998 roku wersja ta została zastąpiona przez Clio Initiale, które w kolejnych generacjach tego modelu będzie najbardziej luksusową wersją.

Przejście od Renault 5 do Clio wiąże się z jeszcze jedną zmianą. Odtąd modele marki nie będą oznaczane liczbami, lecz będą miały własne nazwy, łatwiejsze do zapamiętania i budzące cieplejsze, bardziej „ludzkie” skojarzenia.

Tuż po swoim debiucie Clio zostało wybrane Samochodem Roku 1991 w Europie. W opinii jury ten nowy mały samochód ma „świetny styl, wysoki poziom jakości, dużą ilość miejsca w kabinie i bogate wyposażenie niedostępne nigdy wcześniej w samochodzie tej wielkości”.

 

Wyposażenie typowe dla wyższego segmentu

Pierwsza generacja Clio oferowała klientom ABS, klimatyzację, automatyczną skrzynię biegów sterowaną elektroniczne, alarm przeciwwłamaniowy, wspomaganie układu kierowniczego czy podgrzewane lusterka boczne. Z takim wyposażeniem Clio wywołało przewrót w segmencie małych miejskich aut w Europie. Z miejsca uplasowało się jako uniwersalny samochód, z powodzeniem podejmujący rywalizację z gwiazdami tej kategorii.

Druga generacja pojawiła się na rynku w 1998 roku. Pojawiły się w niej 16-zaworowe silniki, a długość nadwozia zwiększyła się o 7 cm. Nowy model wyróżniał się również niespotykanym w tym segmencie poziomem bezpieczeństwa – wszystkie wersje zostały wyposażone w ABS i poduszki powietrzne, w tym kurtyny boczne.

 

Clio trzeciej generacji pojawiło się na rynku w 2005 roku. Clio 2 nadal kontynuowało swoją karierę pod nazwą Clio Campus. Zdecydowanie większe (3,99 m) i bardziej przestronne Clio 3 przerastało inne auta swoim wyposażeniem. Posiadało nie tylko kartę hands free, GPS czy regulator/ogranicznik prędkości, ale również reprezentowało najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego i było wyposażone nawet w 8 poduszek. Nic więc dziwnego, że jako pierwsze auto w tej klasie uzyskało 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Było to również pierwsze Clio dostępne w wersji kombi.

Wyrazem uznania dla tych wszystkich zalet był ponownie przyznany tytuł Samochodu Roku – w roku 2006. Było to bezprecedensowe wydarzenie – po raz pierwszy w 43-letniej historii tej nagrody została ona przyznana dwukrotnie temu samemu samochodowi.

Wprowadzona w 2012 roku czwarta generacja Clio ponownie obudziła żywe zainteresowanie tym modelem. Pokazała, że jest to nie tylko niezwykle atrakcyjny i pożądany samochód, ale w dodatku samochód z duszą. Clio 4, zainspirowane samochodem koncepcyjnym DeZir, było pierwszym samochodem, w którym pojawiła się nowa stylistyka Renault. Przyciągające wzrok ognistą czerwienią nadwozia i nowym przodem Clio 4 było autem spod znaku pasji i pożądania. Tak jak poprzednio, auto otrzymało wysokiej klasy wyposażenie, m.in. wbudowany tablet R-LINK z dostępem do mobilnych technologii oraz – jako pierwsze auto na świecie – system nagłośnienia Renault Bass Reflex. 

W 1992 roku kiedy zimna wojna należała już do przeszłości mogliśmy przenieść się w reklamie na Kreml i zobaczyć Leonida Komarowa, jeżdżącego Clio. Reklama kończyła się słowami: „Cały ten luksus dostępny dla każdego człowieka? To komunistyczny raj! Skoro można mieć Clio, po co komu większy samochód?”.

Po Kremlu przyszła pora na Zatokę Perską… W reklamie widzimy emira, który pokazuje synowi ogromny spadek, jaki będzie jego udziałem, ale w zamian żąda, żeby zrezygnował ze swojego Clio. Wobec oporu syna emir wyjawia zaskakujący powód swojego żądania: „Synu, jest za tanie”.

W Wielkiej Brytanii pojawia się reklamowa historyjka „Nicole and Papa”. Nicole staje się drugą pod względem rozpoznawalności osobą w kraju, wyprzedzając nawet ówczesnego premiera, Johna Majora. A pochodzące z drugiej kampanii hasło „ Va Va Voom” znajdzie się w słowniku Oxfordzkim!

Clio jest nie tylko wielką gwiazdą reklam, ale i sportu. Od ćwierć wieku regularnie możemy podziwiać jego sportowe wersje – przeznaczone zarówno do jazdy po szosie, jak i jazdy wyczynowej – poprzez które Renault pokazuje swoje zaangażowanie w sport samochodowy.

W 1998 roku na salonie samochodowym w Paryżu marka zaprezentowała potężną bestię – show-car Clio V6. Wobec zachwytu publiczności uruchomiono produkcję krótkiej serii tego modelu. Wyposażone w 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik umieszczony centralnie z tyłu rozwijało początkowo moc 230 koni. W 2003 roku zostało wyposażone w silnik o mocy zwiększonej do 255 koni, który rozpędzał ten mały bolid od 0 do 100 km/h w 5,8 s.

W kolejnych generacjach Clio pojawiają się sportowe wersje Renault Sport o coraz większej mocy z litra pojemności. W 2006 roku jest to Clio 3 R.S. napędzane silnikiem o mocy 197 KM, Clio 4 R.S. w 2013 roku z 200-konnym silnikiem pod maską, czy wreszcie w 2015 roku Clio R.S. Trophy o mocy 220 KM.

W 1990 roku Clio 1 miało długość 3,71 m. Potem stale rosło – dziś jego długość wynosi 4,06 m.

Historia Renault w dużym stopniu odzwierciedla dzieje Clio. Pomiędzy rokiem 1990 i 2016 firma zmieniła skalę działalności. W momencie powstania Clio, Renault sprzedawało 1,8 miliona samochodów na świecie. Obecnie Grupa Renault posiada 3 marki, tworzy Alians wraz Nissanem i sprzedaje 2,8 miliona samochodów w 125 krajach.

Clio to również historia samochodu, który chciał szeroko udostępnić innowacyjne rozwiązania i zaoferować swoim klientom wyposażenie i zalety użytkowe typowe dla wyższego segmentu poprzez bogatą gamę wersji, łącznie z wersjami sportowymi i luksusowymi.

I tu również Renault przypomina Clio. Marka pragnie, by ekologiczne środki transportu były dostępne dla wszystkich i oferuje bardzo szeroką gamę: od Twizy przez Espace do Kwida.

Historia sukcesu Clio – samochodu, który sprzedał się w liczbie ponad 13 milionów sztuk – ma swój ciąg dalszy. Za kilka dni odbędzie się prezentacja kolejnej wersji tego ulubionego auta miejskiego Europejczyków.