Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Piąta seria L200 została opracowana w 100% przez MMC w ciągu 28 miesięcy, jako najnowsze wcielenie koncepcji sportowo-użytkowego pickupa (Sport Utility Truck).

Podstawowe informacje w skrócie:

- Całkowicie nowa, atletyczna stylistyka nadwozia, z zachowaniem ekspresyjnego kształtu dolnej krawędzi kabiny w kształcie litery “J”, co stało się znakiem rozpoznawczym odchodzącego modelu L200. Współczynnik oporu powietrza Cx udało się obniżyć do wielkości 0,40, utrzymano też masę samochodu na rozsądnym poziomie, uzyskując znakomity stosunek mocy do masy samochodu.

-  Powiększono ilość miejsca w kabinie, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów samochodu (uzyskując też najmniejszy promień skrętu w tym segmencie pojazdów, wynoszący 5,9 m), zapewniono także długość przestrzeni ładunkowej na konkurencyjnym poziomie.

-  Uzyskano znaczący, łatwo zauważalny postęp w jakości wykonania, wprowadzono wygodniejsze fotele i lepszą pozycję za kierownicą, wyższy komfort jazdy, zredukowano drgania i hałasy, co przekłada się na lepsze wrażenia z jazdy i wyższy komfort podróżowania

-  Szczególną funkcjonalność uzyskano w wersji Club Cab z podwójnymi, dwuzawiasowymi drzwiami (4 drzwi).

-  Nowy silnik MIVEC Diesel o pojemności 2,4 litra i mocy 154 KM lub 181 KM oznaczony jako 4N15 jest powiększoną pojemnościowo wersją silników 4N13 (napędzających modele ASX i Lancer) i 4N14 (znanego z Outlandera). Różni się od nich między innymi niższą emisją CO2, którą zmniejszono ze 199 g/km w L200 poprzedniej generacji do 169 g/km w najnowszym L200 (w porównaniu do emisji od 190 do 250 g/km w modelach innych producentów). 

-  Całkowicie nowa 6-biegowa przekładnia manualna (oraz nowy 5-biegowy automat) pozwoliły poprawić osiągi samochodu, obniżyć emisję CO2 i ograniczyć zakres czynności obsługowych.

-  Trwałość samochodu zwiększono już na etapie konstrukcyjnym – od wzmocnionego nadwozia i ramy, po wydłużone przebiegi międzyobsługowe układu napędowego (wymiana oleju w silniku co 20.000 km zamiast 15.000 km, przekładnia automatyczna bezobsługowa, zamiast obsługi co 80.000 km), bardziej rozbudowane zabezpieczenie przed korozją itp.

Podwyższone bezpieczeństwo aktywne:

-   zachowano przeniesienie napędu Super Select 4WD II (z reduktorem), z elektronicznym wyborem trybu pracy za pomocą przełącznika obrotowego,

-   uzyskano o 7% wyższą sztywność skrętną ramy podwozia o całkowicie nowej konstrukcji,

-   zoptymalizowano geometrię zawieszenia kół,

-   wprowadzono systemy aktywnego bezpieczeństwa, jak ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu (LDW), wspomaganie stabilności przyczepy (TSA), wspomaganie ruszania na wzniesieniu (HSA),

-   wprowadzono reflektory HID (oświetlenie do jazdy dziennej LED oraz projekcyjne reflektory biksenonowe) zapewniające wyższe bezpieczeństwo jazdy nocą, szczególnie w warunkach zimowych.

Podwyższono bezpieczeństwo bierne

-nowa wersja opatentowanej przez MMC struktury nadwozia RISE, dodano kolanową poduszkę bezpieczeństwa dla kierowcy.

Nowe funkcje i elementy wyposażenia (dostępność zależna od wersji modelowej i rynku przeznaczenia):

-    kamera cofania,

-    bezkluczykowy rozruch przyciskiem Engine Stop/Start,

-    tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości,

-    dwustrefowa automatyczna klimatyzacja wnętrza,

-    łopatki zmiany biegów przy kierownicy,

-    regulacja kąta i odległości kierownicy,

-    system audio z technologią cyfrową Digital Audio Broadcasting,

-   gniazdo USB,

Na drodze i w terenie

Prawdziwie wielozadaniowy, jednotonowy pickup, jakim jest L200, musi działać w każdych warunkach terenowych, zapewniając zawsze dynamiczną sprawność, komfort i bezpieczeństwo. Jak już wspomniano, całkowicie nowa rama podwozia jest punktem wyjścia, a jej o 7% większa sztywność skrętna umożliwia zawieszeniu kół dbanie o prowadzenie i stabilność samochodu bez zakłóceń wynikających z odkształceń sprężystych struktury nośnej.

Najważniejsze zmiany w podwoziu, to:

  • zmiana stabilizatora przechyłów w przednim zawieszeniu,
  • optymalizacja sztywności sprężyn i resorów piórowych (przód i tył), a także zmiana charakterystyk amortyzatorów,
  • powiększone elementy mocujące nadwozie do ramy,
  • mniejsze przełożenie przekładni kierowniczej ograniczające wysiłek kierowcy,
  • optymalizacja siły wspomagania kierownicy, celem precyzyjniejszego przekazywania sygnałów z drogi na kierownicę, co poprawiło kierowalność i stabilność samochodu,
  • w układzie hamulcowym zmniejszono skok pedału i siłę, z jaką kierowca musi naciskać na pedał hamulca.

Wszystkie te ulepszenia są równie skuteczne na gładkiej drodze, jak i w terenie, gdzie nowe L200 dysponuje atutami swojego poprzednika: opracowany przez MMC stały napęd wszystkich kół "Super Select 4WD II" z reduktorem*, będzie teraz załączany za pomocą obrotowego elektronicznego przełącznika na konsoli środkowej. Dodatkowo uzyskano podział momentu napędowego w proporcji 40:60, co poprawiło własności jezdne samochodu.

Oryginalnie opracowany dla modelu Pajero/Montero/Shogun, system Super Select (obecnie “Super Select 4WD-II”) firmy Mitsubishi Motors pozwala kierowcy na wybór najwłaściwszego trybu pracy w zależności od warunków terenowych i innych czynników zaobserwowanych przez kierowcę. Możliwe jest przełączanie pomiędzy trybami jazdy 2WD i 4WD bez zatrzymywania samochodu (przy prędkości poniżej 100 km/h), bez względu na aktualny rodzaj nawierzchni.

Dużym atutem systemu Super Select jest ustawienie “4H” stałego napędu 4WD, czyli możliwość korzystania z niego przy dowolnej prędkości jazdy (w granicach obowiązujących przepisów) i na dowolnym rodzaju nawierzchni Jest to wciąż rzadkość w tym segmencie rynkowym, szczególnie w samochodach dysponujących reduktorem.

W przeciwieństwie do niektórych swoich konkurentów, Super Select wyposażony jest również w zakres niskich przełożeń ("4LLc") umożliwiających rzeczywiście terenową jazdę, z załączoną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego, służącą uzyskaniu maksymalnej przyczepności na luźnej nawierzchni (dostępność w zależności od rynku i wersji modelowej), podnosząc własności terenowe samochodu na jeszcze wyższy poziom, - łącznie ze zdolnością brodzenia przy głębokości wody do 600 mm.
 

 

Pojemność

Moc

Moment obr.

Emisja CO2

Jednostka podstawowa

2440 cm3

154 KM

przy
3500 obr/min

380 Nm

przy 1500-2500 obr/min

169 - 193 g/km

Jednostka wzmocniona

2440 cm3

181 KM

przy
3500 obr/min

430 Nm

przy
2500 obr/min

169 - 193 g/km