Auto w Pracy

Slideshow Image

Ford BlueCruise, technologia która przenosi pojazdy Forda na kolejny poziom w drodze do pełnej autonomizacji samochodów. Na początku będą z tego mogli skorzystać kierowcy Mustangów Mach-E. Pozwoli to korzystać z możliwości prowadzenia w trybie «hands-off, eyes-on» (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku). System monitoruje oznaczenia dróg, znaki ograniczenia prędkości i zmieniające się warunki drogowe, dzięki czemu może przejęć kontrolę nad układem kierowniczym, przyspieszeniem, hamowaniem i położeniem na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpieczną, stałą odległość od pojazdów poprzedzających – aż do całkowitego zatrzymania się w sytuacji, kiedy porusza się w korku.

Ponadto, zaawansowany system kamer na podczerwień nieustannie kontroluje stan koncentracji kierowcy, aby zachować bezpieczeństwo i pewną kontrolę nad prowadzeniem.

Przed przejściem do jazdy w trybie «bez korzystania rąk», pojazdy wyposażone w BlueCruise potwierdzają, że widoczne są oznaczenia pasa ruchu, że kierowca koncentruje wzrok na drodze i że zostały spełnione wszystkie inne warunki. System wykorzystuje animowane przejścia między ekranami, zawierające tekst i niebieskie podświetlenie, aby poinformować, że aktywna jest funkcja jazdy «bez korzystania rąk», co jest czytelne nawet dla osób z zaburzeniem rozpoznawania barw.

 

BlueCruise może funkcjonować do prędkości 130 km/h, wykorzystując zestaw pięciu radarów, które wykrywają i śledzą pozycję i prędkość innych pojazdów na drodze. Kamera skierowana do przodu wykrywa oznakowanie poziome pasów ruchu i znaki ograniczenia prędkości, a co najważniejsze, system wykorzystuje również kamerę na podczerwień skierowaną w stronę kierowcy, umieszczoną pod tablicą rozdzielczą, która monitoruje aktywność oczu kierowcy i pozycję jego głowy – nawet jeśli nosi on okulary przeciwsłoneczne, system upewnia się, czy prowadzący koncentruje się na drodze.

Jeśli system wykryje spadek uwagi kierowcy, najpierw na kokpicie wyświetlane są komunikaty ostrzegawcze, następnie pojawiają się ostrzeżenia dźwiękowe, a później aplikowane jest działanie systemu hamulcowego i samochód zwalnia, cały czas zachowując kontrolę nad układem kierowniczym. System reaguje podobnie, jeśli kierowca nie umieści rąk na kierownicy, gdy zostanie o to poproszony podczas opuszczania odcinka Blue Zone. 

Pierwsi w Europie z nową technologię będą mogli zapoznać się Brytyjczycy po wykupieniu subskrypcji BlueCruise. Pierwsze 90 dni otrzymuje się wraz z zakupionym pojazdem, a po nich w miesięcznej subskrypcji w cenie 17,99 funtów brytyjskich.

Ford spodziewa się, że BlueCruise zostanie aktywowany w innych krajach europejskich, gdy pozwolą na to warunki prawne, a w najbliższych latach będzie wprowadzał system w kolejnych modelach Forda.