Auto w Pracy

Slideshow Image

Nissan X-Trail zadebiutował w 2001 roku. Do tej pory sprzedano ponad 7 milionów sztuk tego modelu. Czy nowa, czwarta generacja modelu X-Trail także spodoba się klientom?

Aby stworzyć jego kolejną odsłonę, Nissan wykorzystał DNA, które sprawdziło się w trzech poprzednich generacjach modelu: solidny styl SUV-a połączony z intuicyjnymi technologiami, wszechstronnością oraz zaawansowanym układem z napędem na cztery koła. Nowy X-Trail będzie dostępny w wersji 5-oraz 7-miejscowej.

Głównym elementem decydującym o atrakcyjności Nissana X-Trail w poprzednich trzech generacjach był jego charakterystyczny styl emanujący wytrzymałością i solidnością, nie będąc jednocześnie agresywnym. Projektanci postanowili kontynuować sprawdzoną linię i zachować charakterystyczne elementy designu Nissana czyli dach sprawiający wrażenie unoszącego się w powietrzu oraz wlot powietrza w kształcie litery V zgrabnie podkreślają linię nadwozia. Przód ozdobiony jest efektownymi, wąskimi reflektorami sprawiającymi wrażenie wtopionych w zderzak. Światła dzienne połączone z kierunkowskazami biegną wzdłuż linii wyznaczonej pokrywą silnika. Z profilu uwagę zwracają muskularne przednie i tylne nadkola. W dolnej części drzwi umieszczono wstawki, które nadają płynności tej części nadwozia.

Tylny słupek kształtem przypomina płetwę delfina, idealnie harmonizując z nachodzącymi na boki tylnymi światłami, które zostały podzielone, dzięki czemu udało się uzyskać szerszy otwór bagażnika.

Tylną część samochodu wyróżniają wyraźne poziome linie biegnące tuż nad oraz pod miejscem na tablicę rejestracyjną. Z kolei pod zderzakiem widoczna jest osłona podwozia, podkreślająca charakter modelu.

Do kluczowych elementów wpływających na aerodynamikę należą owiewki 3D nad przednimi kołami, aktywna przesłona wlotu powietrza do komory silnika, specjalny kształt przedniego słupka, osłony podwozia sterujące przepływem powietrza pod samochodem oraz unikatowe wloty powietrza z przodu, które precyzyjnie kierują strumień powietrza na boki pojazdu.

Klienci cenią sobie w samochodach możliwości personalizacji, dlatego nowy X-Trail dostępny będzie w 10 kolorach nadwozia oraz 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli łącznie w 15 różnych wariantach do wyboru.

Nowy X-Trail będzie drugim europejskim modelem Nissana, który zostanie wyposażony w innowacyjny układ napędowy e POWER. Jest to oferowane wyłącznie przez Nissana, unikatowe rozwiązanie w zakresie elektryfikacji, które pozwala cieszyć się wrażeniami z jazdy jak samochodem elektrycznym bez konieczności doładowywania akumulatora.

W skład montowanego w nowym modelu X-Trail układu e-POWER wchodzi wysokowydajny akumulator, silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW. Ten unikatowy napęd powoduje, że moc na koła przenoszona jest wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, czego skutkiem jest natychmiastowe i płynne przyspieszenie.

Wyjątkową cechą systemu e-POWER jest fakt wykorzystania silnika benzynowego jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej – koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa w warunkach miejskich.

e-4ORCE to nowy układ napędu na cztery koła zaprojektowany specjalnie dla zelektryfikowanych pojazdów Nissana, który zostanie wprowadzony w modelu X-Trail na rynek europejski. System zapewnia doskonałą trakcję i pewne przyspieszenie we wszystkich warunkach dzięki najbardziej zaawansowanej technologii kontroli napędu na cztery koła Nissana. Litera „e” w e-4ORCE oznacza, że układ został opracowany w taki sposób, że może współpracować jedynie ze zelektryfikowanymi napędami Nissana. Dlatego oferowany będzie również w pełni elektrycznym Nissanie ARIYA.

Układ z dwoma silnikami elektrycznymi generuje całkowitą moc 157 kW (213 KM), a dzięki tylnemu silnikowi o mocy 100 kW pozwala na dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 7 sekund. System uzyskuje odpowiednią siłę napędową na tylnej osi 10 000 razy szybciej niż mechaniczny układ napędu na cztery koła. Dodatkowo, ciągła redystrybucja momentu obrotowego i niemal idealne rozłożenie masy pojazdu przyczyniają się do pewniejszego prowadzenia i większego komfortu jazdy, a także pozwalają na dynamiczne, a jednocześnie płynne prowadzenie samochodu.

X-Trail będzie również dostępny z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. W tej wersji koła napędzane będą w tradycyjny sposób. Silnik osiągający moc 120 kW (163 KM) i zapewniający moment obrotowy do 300 Nm oferowany będzie wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła, gdzie siła napędowa przenoszona jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów Xtronic.