Auto w Pracy

Slideshow Image

Nowa KIA Niro wjeżdża na rynek w trzech zelektryfikowanych wersjach. Pierwsze w salonach pojawią się dwa modele hybrydowe, w tym hybryda typu plug-in. Miesiąc później zadebiutuje wersja elektryczna.

Kia Niro należy do popularnego w Polsce segmentu C-SUV, które stanowią 25% ogólnej sprzedaży.  Popularny crossover został zaprojektowany od podstaw. Nowa Kia Niro – przy długości 4420 mm, szerokości 1825 mm i wysokości do 1570 mm – została opracowana na platformie „K” trzeciej generacji. Rozstaw osi, wynoszący 2720 mm, oraz nowe proporcje sprawiają, że nadwozie nowego Niro oferuje wiodącą w klasie przestrzeń w kabinie i pojemność bagażnika.

Modele PHEV i HEV korzystają z silnika benzynowego Smartstream 1.6 GDI, z którym współpracuje sześciobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa drugiej generacji (6DCT). Innowacje zastosowane w jednostce napędowej Smartstream 1.6 GDI drugiej generacji obejmują m.in. łożyska kulkowe o niskim współczynniku tarcia. Zmodyfikowano również skrzynię biegów – koła zębate zoptymalizowano pod kątem jej wydajności oraz usunięto bieg wsteczny, co pozwoliło zaoszczędzić 2,3 kg. Jazda do tyłu jest realizowana wyłącznie przy pomocy silnika elektrycznego.

Niro HEV dysponuje łączną mocą 141 KM generowaną przez czterocylindrową jednostkę napędową w połączeniu z synchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 43 KM z magnesami trwałymi. W wersji PHEV silnik elektryczny o mocy 84 KM zapewnia łączną maksymalną moc 183 KM i zasięg na napędzie elektrycznym do 65 km (w cyklu mieszanym WLTP, z 16-calowymi kołami), wystarczający do zaspokojenia większości codziennych potrzeb związanych z dojazdem do pracy czy z zakupami.

Niro PHEV to pierwsza Kia wyposażona w wysokonapięciowy system podgrzewania o mocy 5,5 kW, przeznaczony dla modeli hybrydowych typu plug-in. System ten zwiększa zasięg podczas jazdy z wykorzystaniem napędu elektrycznego w chłodniejsze dni. Automatycznie sterowane elementy ceramiczne jednocześnie zapewniają ogrzewanie kabiny i akumulatora, dostarczając do niego ciepłe powietrze w sposób ciągły

.

Pod względem jakości wykonania wnętrze nowego Niro bardziej przypomina kabiny modeli premium niż popularnych. Minimalistyczna deska rozdzielcza ma gładkie linie, obsługa jest intuicyjna. Wyświetlacz head-up (HUD) zwiększa bezpieczeństwo i wygodę podczas jazdy, a pakiet nowych systemów bezpieczeństwa wprowadza najnowsze osiągnięcia w dziedzinie ochrony pasażerów do przyjaznego rodzinie crossovera. Wśród nich pakiet  systemów asystujących (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) z rodziny DriveWise, których zadaniem jest unikanie potencjalnych zagrożeń na drodze i zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu. Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) ostrzega kierowcę o możliwych kolizjach z innymi użytkownikami drogi lub z pieszymi i potrafi zatrzymać samochód. Funkcje ochrony podczas skręcania na skrzyżowaniach i monitorowania pieszych, którzy przechodzą przez skrzyżowanie zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo w czasie zmiany kierunku jazdy. Potrafią też zatrzymać Niro w przypadku wykrycia ruchu poprzecznego, gdy jakiś samochód zbliża się z lewej lub prawej strony.

Tryb jazdy Green Zone – dostępny zarówno w Niro HEV, jak i Niro PHEV – dzięki wskazówkom dotyczącym lokalizacji samochodu z systemu nawigacyjnego automatycznie wykorzystuje do jego napędu energię elektryczną. Tryb ten potrafi uczyć się typowych tras, ale kierowca ma również możliwość ręcznego definiowania strefy Green Zone. Teren zabudowany oraz drogi w pobliżu szkół i szpitali są oznaczone jako tzw. zielone strefy, w których Niro automatycznie przełącza się na napęd elektryczny. Kierowca może też wyznaczyć inne obszary, w których chce ograniczyć emisję Niro.

Wersja elektryczna nowego Niro łączy duży zasięg 463 km* (WLTP) i bardzo dobre osiągi. Maksymalna moc silnika elektrycznego wynosi 204 KM i jest dostępna w zakresie od 6 000 do 14 600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 255 Nm. Maksymalna prędkość wynosząca 167 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy. Doładowanie litowo-jonowego akumulatora Niro EV, który może zmagazynować 64,8 kWh energii, od 10 do 80% za pomocą odpowiedniej szybkiej ładowarki prądu stałego zajmuje zaledwie 43 minuty.

W przypadku wersji HEV i PHEV maksymalny ciężar holowanej przyczepy z hamulcem wynosi 1300 kg. Niro EV może pociągnąć przyczepę o masie własnej 750 kg.

Nowe Niro oferuje 475 litrów pojemności bagażnika i 20 l dodatkowej przestrzeni w bagażniku z przodu, sprawia, że nowe Niro EV dysponuje w sumie 495 litrami przestrzeni do przechowywania. Modele HEV i PHEV mają bagażnik o pojemności, odpowiednio, 451 i 348 litrów, przy czym każdy z nich można powiększyć poprzez rozłożenie na płasko oparcia tylnej kanapy. Po jego złożeniu przestrzeń bagażowa wzrasta do 1445 litrów w Niro HEV, 1342 litrów w wersji PHEV i do 1392 litrów w elektrycznej odmianie Niro.