Auto w Pracy

Slideshow Image

Nowy Nissan Qashqai został zaprojektowany na nowej platformie CMF-C. Jednym z najbardziej znaczących ulepszeń w zakresie poprawy zachowania samochodu w czasie jazdy jest ogólne zwiększenie sztywności nadwozia – o 48% w porównaniu do ustępującego modelu. Dzięki sztywniejszej płycie podłogowej inżynierowie Nissana mogli precyzyjniej dostroić charakterystykę sprężyn i amortyzatorów zawieszenia, wiedząc, że będą one teraz reagować wyłącznie na nierówności nawierzchni, a nie na ruchy wynikające z ograniczonej sztywności platformy. Zwiększy to precyzję prowadzenia, skróci czas reakcji i zredukuje wibracje.

 

Pomimo ogólnego zwiększenia sztywności, nadwozie jest o ponad 60 kg lżejsze, co przyczynia się do ogólnej poprawy ekonomii eksploatacji nowego modelu i jednocześnie zmniejsza siły bezwładności pojazdu występujące podczas jazdy, dzięki czemu kierowcy odczują poprawę jego zwinności.

 

Tylne zawieszenie występuje w dwóch odmianach. Zawieszenie z belką skrętną jest przeznaczone dla wersji z napędem na jedną oś z 19-calowymi lub mniejszymi kołami. Belka skrętna została zmodernizowana w stosunku do poprzedniego modelu poprzez dodanie nowego górnego elementu tłumiącego, który zwiększa punktową sztywność nadwozia i zmniejsza przenoszenie drgań do wnętrza. Dodano również ulepszony odbojnik zwiększający płynność ruchu tylnego zawieszenia w skrajnych położeniach oraz chroniący przed wstrząsami.

Aby zmaksymalizować skuteczność amortyzatorów, zmieniono ich położenie na bardziej pionowe, co zmniejsza ich wewnętrzne tarcie, a tym samym optymalizuje działanie, zapewniając lepsze tłumienie sił pochodzących od nierówności nawierzchni i płynniejszą jazdę, a także polepsza kontrolę nad przechyłami poprzecznymi samochodu.

Klienci, którzy zamówią Nissana Qashqai z 20-calowymi kołami lub napędem na cztery koła, będą mogli docenić wiodącą w tej klasie stabilność i komfort dzięki tylnemu zawieszeniu wielowahaczowemu. Zapewnia ono optymalne ustawienie kół względem nawierzchni drogi przy zmianach kierunku jazdy, w szczególności pochylenie kół, co jest najbardziej odczuwalne na drogach o niskiej jakości i wyboistej nawierzchni. Dzięki dobrze kontrolowanym przechyłom nadwozia uzyskano wrażenie lepszego kontaktu z nawierzchnią, także na zakrętach, bez uszczerbku dla komfortu, podczas gdy amortyzacja natychmiast przywraca samochód do stanu równowagi po najechaniu na nierówności.

Qashqai będzie oferowany z dwoma różnymi układami napędowymi. Pierwszy z nich oparty jest na 1,3-litrowym benzynowym silniku typu mild hybrid, dostępnym w dwóch wariantach mocy. Układ 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) typu mild hybrid dostępny w nowym modelu Qashqai to bardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa, która łączy wspomaganie ruszania, wydłużony czas wyłączenia pracy silnika benzynowego, szybki restart i wyłączenie silnika na biegu jałowym (tylko Xtronic), co skutkuje poprawą zarówno zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4g/km). Układ ALiS zwiększa masę własną pojazdu zaledwie o 22 kg.

Podczas hamowania następuje odzyskiwanie energii, magazynowanej w akumulatorze litowo-jonowym. Zgromadzona energia jest następnie dostarczana do systemu w przypadku krótkiego postoju z wyłączonym silnikiem (Idling Stop), wyłączenia silnika przy hamowaniu z niewielką prędkością (Coasting Stop; tylko wersje Xtronic) i podczas wspomagania przyspieszania (Torque Assist).

Standardowym wyposażeniem nowego modelu Qashqai jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. W ofercie jest także nowa automatyczna skrzynia biegów Xtronic.

Układ napędu na cztery koła został zmodernizowany i wyposażony w sprzęgło nowego typu, które po wykryciu poślizgu przednich kół pięciokrotnie szybciej niż w modelu poprzedniej generacji rozpoczyna przekazywanie siły napędowej na tylne koła.

Kolejnym etapem po wejściu nowego Nissana Qashqai na rynek będzie wprowadzenie do oferty tego modelu innowacyjnego układu napędowego e-POWER, który zapewnia dobrze znane zalety pojazdów elektrycznych, takie jak liniowe, dynamiczne przyspieszanie i wysokie osiągi, jednocześnie bez konieczności okresowego doładowywania akumulatora wysokiego napięcia. Akumulator jest ładowany przez trzycylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1,5 litra ze zmiennym stopniem sprężania, który pracuje cicho w tle, stosownie do potrzeb napędu.