Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

 

Toyota GR Yaris ma napęd na cztery koła, manualną skrzynię biegów, a pakiet Sport oferuje dwa mechanizmy Torsen. Do tego dochodzi najmocniejszy trzycylindrowy silnik świata, który generuje aż 261 km z 1,6 l pojemności. Do tego ultralekkie trzydrzwiowe nadwozie, do którego produkcji użyto aluminium, włókno węglowe czy ultralekkie, ekologiczne plastiki. Masa auta to tylko 1280 kg.

 

Samochód powstał, by spełnić homologacyjny wymóg dla kolejnych rajdówek Toyoty. GR Yaris błyskawicznie okazał się hitem sprzedażowym na całym świecie. Powód? Niesamowite możliwości trakcyjne i nieprzebrane pokłady frajdy z jazdy za rozsądną cenę. A do tego, auto daje możliwość bez specjalnych przeróbek startów w imprezach amatorskich. Australijski oddział Toyota Gazoo Racing postanowił pójść krok dalej i tak powstała Toyota GR Yaris AP4.

 

Klasa AP4 to odpowiednik dobrze znanej w Europie kategorii Rally2, ale zarezerwowany dla regionu Azji i Pacyfiku. Jej założeniem jest dostarczenie auta w konkurencyjnej cenie i przy wykorzystaniu lokalnych podzespołów i części, by uniknąć niepotrzebnego zwiększania kosztów. Jako baza najczęściej służą auta segmentu B, do których montowany jest napęd na cztery koła, często zmieniana jest też jednostka napędowa.

 

Prace nad GR Yarisem AP4 trwały od marca 2020 roku. Pod względem technicznym auto jest zbliżone do cywilnego GR Yarisa. Zmianom uległo wnętrze, które musi spełniać normy bezpieczeństwa. W produkcji auta ważną rolę odegrała technologia druku 3D, która pozwoliła na szybką pracę nad częściami aerodynamicznymi. Ważna była wysoka precyzja, a efektem jest auto o imponującym, agresywnym wyglądzie. Auto ma zmodyfikowany przedni zderzak, poszerzenia w okolicach nadkoli, inny tylny zderzak, wloty powietrza w masce, a także imponujące tylne skrzydło.

 

Powstały dwa GR Yarisy AP4, które od marca będą rywalizować w mistrzostwach Australii.