Auto w Pracy

Slideshow Image

Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. To coupé o dynamicznej linii jest skierowane do klientów ceniących sobie zarówno ekspresyjną stylistykę i techniczne innowacje, jak i sportowy charakter oraz wysokie walory użytkowe w codziennym użytkowaniu. Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje olbrzymią moc 251 kW (341 KM) i moment obrotowy 700 Nm.

Audi Q5 Sportback wchodzi na rynek europejski z trzema silnikami do wyboru – z dwiema jednostkami TDI i z jedną jednostką TFSI. Zakres ich mocy sięga od 150 kW (204 KM) do 210 kW (286 KM). Wszystkie silniki spełniają normy emisji spalin Euro 6d ISC-FCM AP, która nakłada ostre ograniczenia w emisji tlenku azotu.

W modelu Q5 Sportback 40 TDI quattro, za napęd odpowiada silnik 2.0 TDI. Generuje on moc 150 kW (204 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Wyposażone w niego Audi Q5 Sportback osiąga prędkość 100 km/h w 7,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. 12-woltowy system mild hybrid (MHEV) zwiększa wydajność pojazdu. Jego alternator – rozrusznik (RSG) podczas hamowania może rekuperować energię i magazynować ją w kompaktowym akumulatorze litowo-jonowym. Ponadto system MHEV umożliwia żeglowanie z wyłączonym silnikiem i uruchamia tryb start-stop już przy prędkości 22 km/h. Drugi wariant mocy silnika 2.0 TDI, pojawi się już po wejściu modelu na rynek.

Za przeniesienie napędu w wersji z czterocylindrowym silnikiem Diesla odpowiada siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic i wydajny napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Podczas standardowej jazdy kieruje on moment obrotowy wyłącznie na koła przedniej osi. Gdy tylko potrzebny jest napęd na cztery koła, dwa sprzęgła błyskawicznie załączają tylną oś - w wielu sytuacjach predyktywnie.

Jeszcze większą moc i moment obrotowy oferuje Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro: 210 kW (286 KM) i 620 Nm – wystarczająco dużo do pokonania standardowego sprintu w 5,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 240 km/h. System MHEV pracuje tu pod napięciem 48 V i jest jeszcze wydajniejszy niż w przypadku silnika czterocylindrowego. Ośmiobiegowa przekładnia automatyczna tiptronic przełącza biegi płynnie i szybko, a stały napęd na cztery koła quattro wykorzystuje mechaniczny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Rozdziela on moment napędowy silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60, a w razie konieczności może skierować większość sił na oś z lepszą przyczepnością.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI wyposażone w czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy i dalej do prędkości maksymalnej 204 km/h. Silnik benzynowy generuje moc 195 kW (265 KM) i moment obrotowy 370 Nm. Podobnie jak dwulitrowy silnik TDI, wykorzystuje on 12-woltowy system MHEV, siedmiostopniową skrzynię biegów S tronic i napęd na cztery koła quattro z techniką ultra.

Na czele palety modelowej rodziny Q5 stoi Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik Diesla o wysokiej kulturze pracy generuje moc 251 kW (341 KM). Potężny moment obrotowy 700 Nm jest tu stały w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym sprawia, że pojazd ma dźwięczne i pełni brzmienie. Jego osiągi to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy i prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie).

Silnik 3.0 TDI w wielu zakresach ulepszono. Tłoki nie są już wykonane z aluminium, a z kutej stali. Nowy materiał obniża straty ciepła i ze względu na jego sztywność nie powoduje niekorzystnych skutków w porównaniu z tłokami aluminiowymi. Wtryskiwacze z zaworami magnetycznymi wtryskują paliwo ze stałą, wysoką precyzją, ponieważ zamykanie igły monitoruje nowy piezoelektryczny czujnik. Podczas każdego cyklu pracy wtryskiwacze mogą wtrysnąć do ośmiu osobnych dawek paliwa, precyzyjnie dozując przy tym nawet jego minimalne ilości.

W turbosprężarce wysokoprężnego silnika V6 rotuje małe i lekkie koło, które wyjątkowo szybko „wchodzi” na właściwą liczbę obrotów – to czynnik ważny dla osiągnięcia spontanicznego i mocnego momentu obrotowego. Chłodnica międzystopniowa – intercooler, działa teraz za pośrednictwem nowej chłodnicy (ciecz – powietrze) umieszczonej w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów silnika. Krótkie drogi dolotowe powietrza korzystnie wpływają na szybkie wytwarzanie ciśnienia ładowania.

Jednostka 3.0 TDI posiada dwa rozwiązania techniczne, które obniżają zużycie paliwa i poprawiają spontaniczność. 48-woltowy system mild hybrid (MHEV) podczas hamowania rekuperuje nawet 8 kW mocy. Wykorzystując prąd z akumulatora litowo-jonowego, CUV może nawet aż przez 40 sekund żeglować z wyłączonym silnikiem.

W zakresie oczyszczania spalin, podobnie jak w przypadku wszystkich silników TDI, Audi stawia w Q5 Sportback na technikę podwójnego wtrysku z dwoma katalizatorami SCR. Pierwszy z nich znajduje się w układzie wydechowym bezpośrednio za kolektorem wylotowym i służy jednocześnie jako filtr cząstek stałych, drugi znajduje się w dalszej części układu wydechowego, pod podłogą pojazdu.

Wyraziste detale sprawiają, że Audi SQ5 Sportback TDI wygląda na jeszcze mocniejsze. Pionowe klamry strukturyzują duże, boczne wloty powietrza. W ośmiokątnej osłonie chłodnicy Singleframe filigranowe żebra łączą ośmiokątne oczka kratownicy. Audi standardowo montuje w tym modelu reflektory diodowe LED, a opcjonalnie – reflektory diodowe Matrix LED z automatycznie włączającymi się światłami drogowymi i z dynamicznymi kierunkowskazami.

W tylnym zderzaku zintegrowana jest klamra wykonana z matowego aluminium, pod którą znajduje się dyfuzor i cztery chromowane, owalne końcówki rur układu wydechowego.

W przypadku świateł tylnych, opcjonalnie wybrać można światła w nowej, cyfrowej technice OLED.

Wnętrze Audi SQ5 Sportback TDI jest utrzymane w kolorze czarnym albo w kolorach ciemnoszarych. Na podświetlanych listwach progowych znajdziemy logo S. Elektrycznie regulowane sportowe fotele z wytłoczonym logo S mają do wybory trzy wersje obić. Ich powierzchnie oraz kierownicę zdobią kontrastujące szwy. Na życzenie dostępna jest funkcja masażu i wentylacja siedzeń. Ozdobne panele wewnątrz pojazdu standardowo wykonane są ze szczotkowanego aluminium. Alternatywnie mogą być zrobione z karbonu w dwóch wzorach lub pokryte lakierem fortepianowym.

Modele Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI zjeżdżają z taśmy produkcyjnej fabryki Audi w San José Chiapa w Meksyku. Można je już zamawiać, a na międzynarodowych rynkach pojawią się w pierwszym półroczu 2021. Na rynku chińskim, ten CUV będzie produkowany w zakładach w Changchun w systemie CKD.