Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Nowe MINI Cooper SE po raz pierwszy łączy mobilność elektryczną w ruchu miejskim z typowymi dla tej marki właściwościami w segmencie małych samochodów premium. Pierwszy w pełni elektryczny model brytyjskiej marki jest na wskroś prawdziwym MINI. Koncepcja pojazdu bazuje na 3-drzwiowej karoserii MINI. Wymiary, stylistyka, przestrzeń i wystrój wnętrza nowego MINI Cooper SE są wyraźnie wzorowane na modelu z konwencjonalnym napędem, który został opracowany z myślą o rozszerzeniu oferty modeli o wersję z napędem stricte elektrycznym.

 

Pod maską nowego MINI Cooper SE znajduje się silnik elektryczny  o mocy 135 kW/184 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Specjalnie skonfigurowany dla tego modelu akumulator wysokonapięciowy składa się z ogniw litowo-jonowych podzielonych na 12 modułów. Tworzą one zasobnik energii w kształcie litery T umieszczony w podłodze pojazdu i mający pojemność energetyczną brutto 32,6 kWh.

Silnik elektryczny jest nie tylko mniejszy, ale także znacznie lżejszy od silnika spalinowego i tym samym przyczynia się do wyjątkowo równomiernego rozkładu masy na osie nowego MINI Cooper SE. Ten aspekt oraz niski środek ciężkości sprzyjają zwinnej jeździe oraz zawsze stabilnemu i łatwemu prowadzeniu nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Nowe MINI Cooper SE ma doskonałe i pewne właściwości jezdne przede wszystkim dzięki pozycji akumulatora. Umieszczony jest nisko w podłodze pomiędzy przednimi i pod tylnymi siedzeniami. Dzięki temu bagażnik ma takie same walory użytkowe jak wersje z konwencjonalnym napędem. Pojemność bagażnika wynosi podobnie jak w 3-drzwiowym MINI z silnikiem spalinowym 211 l i po złożeniu oparć tylnych siedzeń zwiększa się do 731 l. Jedyna wymierna różnica: karoseria nowego MINI Cooper SE jest o około 18 mm wyższa niż w modelach spalinowych, aby zapewnić dostateczny prześwit pod akumulatorem w podłodze pojazdu.

MINI Cooper SE, zwłaszcza w ruchu miejskim zapewnia niezapomniane wrażenia z jazdy. Sprint od 0 do 60 km/h zajmuje nowemu MINI Cooper SE jedynie 3,9 s. Na pierwszych 60 metrach auto bez trudu dorównuje więc samochodom sportowym z tradycyjnym napędem spalinowym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje elektrycznemu MINI 7,3 s. Jego prędkość maksymalna jest przy tym ograniczona do 150 km/h.

Nowe MINI Cooper SE jest seryjnie wyposażone w specyficzny dla tego modelu zestaw wskaźników, który składa się z 5,5-calowego kolorowego wyświetlacza w technologii Black Panel umieszczonego za kierownicą. W centrum w pełni cyfrowego wyświetlacza w postaci cyfr i przy pomocy biegnącej dookoła skali pokazywana jest prędkość jazdy. Pasek prędkości jest równolegle wyświetlany również w pierścieniu świetlnym centralnego zestawu wskaźników w zależności od trybu jazdy w kolorze czerwonym (tryb SPORT), białym (MID) lub zielonym (GREEN i GREEN+).

Kolejne cyfrowe wskazania w zestawie wskaźników informują o stanie naładowania akumulatora wysokonapięciowego, aktualnie wybranym trybie MINI Driving Mode, stanie systemów wspomagających kierowcę i komunikatach układu Check Control. Poza tym wyświetlane są dane na temat dostępnego zasięgu, aktualnej mocy silnika, temperatury zewnętrznej, godziny i przebiegu, a także komunikaty systemu rozpoznawania znaków drogowych i wskazówki funkcji High Guiding systemu nawigacji. Dodatkowo możliwe jest wyświetlanie listy kontaktów telefonicznych i listy odtwarzania. Cyfrowy wyświetlacz wskaźników dostarcza ważnych informacji także podczas ładowania. Gdy pojazd jest podłączony do gniazdka lub stacji ładowania, to oprócz godziny i temperatury zewnętrznej można odczytać aktualnie dostępny zasięg i procentowy stan naładowania. Poza tym wyświetlana jest godzina, o której akumulator wysokonapięciowy będzie w pełni naładowany. W zależności od sytuacji zmienia się kolor wskazania: od pomarańczowego podczas inicjalizacji, poprzez żółty w trakcie ładowania, aż do zielonego przy pełnym naładowaniu. Ewentualny błąd ładowania jest sygnalizowany kolorem czerwonym.