Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Już jesienią 2019 roku na rynku zadebiutuje nowa technologia wspomagania kierowcy, która umożliwia jazdę autostradową z nawigacją oraz jazdę jednym pasem ruchu bez trzymania kierownicy. Jest ona oparta na systemie ProPILOT. Umożliwia jazdę odcinkiem autostrady – od wjazdu do zjazdu – wykorzystuje pokładową nawigację do sterowania samochodem zgodnie z ustaloną trasą na odpowiednio przystosowanych drogach. Po raz pierwszy system ten umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy, o ile kierowca nie zamierza zmieniać pasa ruchu. Aby skorzystać z tej funkcji, kierowca musi najpierw określić w systemie nawigacji miejsce docelowe i zaprogramować trasę podróży. Gdy samochód znajdzie się na autostradzie, sterowanie przejmuje nowy system.

Po aktywacji na zaprogramowanej trasie system będzie pomagał kierowcy w przemieszczaniu się wielopasmową autostradą aż do następnego zjazdu na tej trasie. Pomoc dotyczy wyprzedzania oraz zmiany i opuszczania pasa ruchu.

Nowy system ProPILOT umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy w obrębie jednego pasa ruchu. Kiedy pojazd zbliża się do rozwidlenia drogi lub gdy możliwe jest wyprzedzanie wolniejszego pojazdu, system – na podstawie informacji z systemu nawigacji i czujników monitorujących otoczenie w promieniu 360 stopni – oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub na manewr wyprzedzania. Kierowca otrzymuje wskazówki akustyczne i wizualne, nakazujące mu położyć obie ręce na kierownicy i potwierdzić rozpoczęcie manewru specjalnym przełącznikiem. Samochód wykorzystuje dane z kamer, radarów, sonarów, GPS i map 3D w wysokiej rozdzielczości do ustalania w czasie rzeczywistym sytuacji w otoczeniu pojazdu w promieniu 360 stopni oraz precyzyjnego położenia pojazdu na drodze. Informacje te służą zapewnieniu płynności jazdy na poziomie odpowiadającym doświadczonemu kierowcy. System monitorowania w kabinie nieustannie sprawdza, czy kierowca skupia uwagę na drodze.

System ProPILOT w pierwszej wersji, umożliwiający jazdę autostradową bez zmiany pasa ruchu, zadebiutował w 2016 roku w minivanie Nissan Serena na rynku japońskim, gdzie model ten zdobył szerokie uznanie potwierdzone między innymi nagrodą za innowacyjność w ramach japońskiej edycji plebiscytu na samochód roku.

ProPILOT (ProPILOT Assist w USA) jest dostępny w kilku modelach Nissana oferowanych w różnych regionach świata, w tym w 100‑procentowo elektrycznym Nissanie LEAF oraz w bestsellerowych modelach Qashqai, X‑Trail, Altima i Rogue.

Po drogach jeździ już ponad 350 000 samochodów marki Nissan wyposażonych w sprawdzoną technologię wspomagania kierowcy ProPILOT, stanowiącą solidną podstawę dla kolejnej generacji tego rozwiązania, czyli przeznaczonego na rynek japoński nowego systemu ProPILOT 2.0.