Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Audi e-tron to pierwszy w pełni elektryczny, seryjnie produkowany samochód spod znaku czterech pierścieni. SUV klasy wyższej łączy sportowy charakter z walorami użytkowymi. Dwa silniki elektryczne, w połączeniu z elektrycznym napędem na cztery koła, zapewniają świetne osiągi i łatwość prowadzenia, a duży, wysokonapięciowy akumulator daje podwaliny dla ponad 400 km zasięgu (wg. cyklu jazdy testowej WLTP).

Samochód ma 4901 mm długości, 1935 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Oferuje przestrzeń i komfort charakterystyczne dla modeli klasy wyższej produkowanych przez koncern z Ingolstadt. Rozstaw osi to 2928 mm, zatem wewnątrz pojazdu jest dużo miejsca dla czterech pasażerów i ich bagaży. Pojemność bagażnika to 600 litrów, co sprzyja dalekim wyprawom tym elektrycznym SUV’em.

Ciekawym rozwiązaniem użytym po raz pierwszy w seryjnie produkowanym pojeździe są wirtualne lusterka zewnętrzne. Można je zamówić opcjonalnie. W każdym ze wsporników lusterek na drzwiach znajduje się mała kamera, obraz z której wyświetlany jest na wysokokontrastowych ekranach z diod organicznych OLED umieszczonych wewnątrz pojazdu.

Do napędu wykorzystano dwa silniki elektryczne. Moc systemowa napędu to 300 kW, a moment obrotowy wynosi 664 Nm. Od 0 do 100 km/h Audi e-tron przyspiesza w 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie 200 km/h.

Kluczowym czynnikiem sportowego charakteru i doskonałej dynamiki, jest niskie położenie i centralna pozycja montażowa elementów napędu. Umieszczono go pomiędzy osiami i nadano formę płaskiego, szerokiego bloku zamontowanego tuż pod kabiną pasażerską. Takie ułożenie sprawia, że środek ciężkości Audi e-tron znajduje się w miejscu podobnym, co środek ciężkości limuzyny. Rozkład obciążeń osi jest doskonale wyważony i wynosi niemal 50:50.

Wg. założeń cyklu WLTP, Audi e-tron na jednym ładowaniu pokonuje ponad 400 km. Wartość ta jest uzyskiwania przede wszystkim dzięki nowoczesnemu układowi rekuperacji, odpowiadającemu za odzyskiwanie energii wystarczającej potem na pokrycie zapotrzebowania na ok. 30 procent zasięgu. Elektryczny SUV odzyskuje energię na dwa sposoby: podczas żeglowania, gdy kierowca zwalnia pedał gazu oraz podczas hamowania, gdy kierowca wciska pedał hamulca. W obu przypadkach silniki elektryczne zachowują się jak generatory, przemieniając energię kinetyczną w energię elektryczną.

Pierwsze dostawy do polskich klientów planowane są w pierwszym kwartale roku 2019.