Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Jeden z zaledwie 62 egzemplarzy Toyoty 2000GT z kierownicą po lewej stronie trafił właśnie na aukcję. Ta niewielka partia klasycznych japońskich supersamochodów, rozsławionych przez Jamesa Bonda, została wyprodukowana dla amerykańskich klientów. Samochód, który pojawił się na portalu aukcyjnym Bring A Trailer, wygląda przepięknie i na pewno uzyska zawrotną cenę. Po dwóch dniach wylicytowano 450 tys. dolarów. Aukcja trwa jeszcze 3 dni i obserwuje ją ponad 1500 osób.

Licytowany egzemplarz 2000GT nosi numer seryjny MF10-10100. Pierwotnie kupił go austriacki imigrant i pasjonat sportów motorowych, Otto Lindon. Był on najdłużej żyjącym zawodnikiem, który wziął udział w pierwszym wyścigu drogowym w Ameryce po drugiej wojnie światowej – na Watkins Glen. Lindon posiadał ten wyjątkowy samochód przez ponad 30 lat, po czym sprzedał go, mając już 79 lat. Przez ostatnie dwie dekady samochód krążył między różnymi prestiżowymi kolekcjami i teraz ma szansę trafić do kolejnej. Tak się składa, że zbiegło się to niemal ze śmiercią jego pierwszego właściciela – Otto Lindon zmarł w czerwcu tego roku w wieku 100 lat. 

W 2006 roku 2000GT Otto Lindona przeszedł częściową renowację, wykonaną przez firmę Main Line Exotics, która specjalizuje się w tym modelu. Poprzedni właściciel, który zainwestował 29 000 dolarów w jego konserwację, wystartował nim w rajdzie klasycznych samochodów Copperstate 1000. Obecnie samochód należy do dealera American Motors Custom and Classics w Kalifornii.

Toyota 2000GT była pierwszym japońskim supersamochodem. Przy projektowaniu sportowego coupe Toyota współpracowała z Yamahą. Auto powstało pod koniec lat 60. i udowodniło, że Japończycy potrafią stworzyć rasowy samochód sportowy, który może konkurować z tradycyjnymi europejskimi markami. 2000GT zmienił sposób postrzegania japońskiej motoryzacji na świecie, szczególnie odkąd stał się samochodem Jamesa Bonda w filmie „Żyje się tylko dwa razy”. Mimo to Toyota sprzedała tylko 351 egzemplarzy produkowanych od 1967 do 1970 roku. Większość z nich miała kierownicę po prawej stronie, ze względu na obowiązujący w Japonii ruch lewostronny. Jednak na zamówienie amerykańskich klientów powstały 62 samochody w dostosowanej do tego rynku specyfikacji i z miejscem kierowcy po lewej stronie.

Licytowany samochód pochodzi z 1967 roku. Jest wykończony lakierem Solar Red – takim samym, z jakim opuścił fabrykę. Ręcznie wykonany grand tourer otrzymał 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2 l oraz 5-stopniową ręczną skrzynię biegów i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. 2000GT ma niezależne zawieszenie, dyski hamulcowe Sumitomo/Dunlop i magnezowe obręcze kół. We wnętrzu deska rozdzielcza została wykonana z drzewa różanego przez dział fortepianów Yamahy. Na konsoli centralnej znalazło się fabrycznie montowane radio.