Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Od momentu, gdy pierwszy Jimny zadebiutował w kwietniu 1970 roku, był odzwierciedleniem zaawansowanej technologii 4WD opracowanej przez Suzuki. Jest to jedyny, autentyczny pojazd terenowy o tak niewielkich wymiarach i masie, ale nadal zachowujący świetną zdolność off-roadową, tak pożądaną przez profesjonalistów. 

Nowy Jimny został zaprojektowany tak, aby oddać jego funkcjonalność w terenie. Kwadratowy kształt nadwozia zapewnia lepszą orientację sytuacyjną, a płaska pokrywa silnika poprawia widoczność. Pozostałe elementy zewnętrzne obejmują m.in. rynienki na krawędziach dachu, które zapobiegają wnikaniu wody do kabiny podczas otwierania lub zamykania drzwi, poszerzenia nadkoli i listew progowych chroniące nadwozie przed uderzeniami kamieni i tylne lampy ulokowane w zderzaku w celu uproszczenia projektu, a także pozwalające na szerokie otwieranie tylnych drzwi bagażnika. Stworzony dla profesjonalistów, nie uznaje kompromisów w kwestii wyglądu. Stylowe, czarne wnętrze jest minimalistyczne i jednocześnie eleganckie, a elementy sterujące są zaprojektowane tak, aby zapewnić szybką i łatwą obsługę nawet w rękawicach. Każdy detal jest starannie dopracowany, pod kątem prowadzenia w trudnych warunkach off-roadowej jazdy. Bagażnik można powiększyć, składając tylne siedzenia i tworząc przestrzeń ładunkową o pojemności 377 litrów, czyli większą o 53 litry w porównaniu do poprzedniej wersji. Płaska na całej długości podłoga, wykończenie bagażnika i oparcia foteli zostały starannie zaprojektowane, aby zwiększyć szerokość umożliwiającą załadunek, natomiast tylne siedzenia i podłoga bagażnika zostały pokryte tworzywem sztucznym, co pozwala na łatwe usuwanie zabrudzeń.

Całkowicie nowa generacja modelu pozostaje wierna swojemu charakterowi, dziedzicząc cztery podstawowe cechy: ramę nośną, 3-wahaczowe, sztywne zawieszenie osi ze sprężynami śrubowymi i napęd na cztery koła z przekładnią redukcyjną. Zaprojektowany dla profesjonalistów, wyposażony został w system ALLGRIP PRO. Jimny wyposażony jest w dołączany układ napędu 4WD ze skrzynią redukcyjną, który można łatwo przełączać z trybu pracy 2H (2WD-High Gear), 4H (4WD-High Gear) i 4L (4WD-Low-Gear) za pomocą dźwigni bezpośrednio połączonej z przekładnią. W porównaniu do trybu 4H, tryb 4L może przenosić większy moment obrotowy na koła przy niższych przełożeniach, co pozwala na uzyskanie lepszej trakcji na stromych zboczach i w trudnym terenie.

Kąt natarcia w nowym Jimnym wynosi 37 stopni, kąt zejścia 28 stopni. Kąt rampowy to 49 stopni, co pozwala na pokonywanie stromych przeszkód i podjazdów, bez niebezpieczeństwa zahaczenia o nie zderzakiem lub elementami podwozia.

Poprzednią jednostkę napędową o pojemności 1,3 litra zastąpiono silnikiem 1,5-litrowym. Zapewnia on wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów w porównaniu z poprzednikiem. Osiąga też wyższy moment, przy niższych prędkościach obrotowych wału napędowego, co poprawia właściwości jezdne, szczególnie podczas jazdy w terenie, gdzie często wymagana jest jazda na niskim biegu i w niskim zakresie obrotów. Pomimo zwiększonej pojemności skokowej, ma on mniejsze gabaryty niż silnik, który zastępuje i o 15% niższą masę, co bezpośrednio przekłada się na poprawę oszczędności paliwa.

Suzuki Safety Support to technologia zapobiegawcza Suzuki, mająca wpływ na bezpieczeństwo, która pomaga kierowcy minimalizować ryzyko wystąpienia wypadków. W przypadku Dual Sensor Brake Support (DSBS), jeśli system odnotuje ryzyko kolizji z pojazdem lub pieszym, wyda ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, zwiększy siłę hamowania lub automatycznie aktywuje hamulce, w zależności od sytuacji, mając na celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenie skutków zderzenia. Inne funkcje obejmują ostrzeganie przed opuszczaniem pasa ruchu oraz funkcję ostrzegania o zygzakowaniu*, aby pomóc kierowcy zachować kontrolę i czujność. Funkcja wspomagania świateł drogowych* ułatwia spokojną jazdę nocą, automatycznie przełączając tryb pracy reflektorów ze świateł drogowych na mijania.

System rozpoznawania znaków drogowych monitoruje drogę przed samochodem w poszukiwaniu oznakowania. Po jego wykryciu i odczytaniu danych, takich jak ograniczenia prędkości lub zakaz wyprzedzania, wyświetla odpowiednią ikonę na ekranie, aby pomóc kierowcy zapamiętać, w jakiej strefie obecnie znajduje się samochód.

 

 

Nowy Jimny będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Comfort, Premium oraz XLED, wszystkie z napędem na 4 koła ALLGRIP PRO, które będą występowały z manualną 5-biegową skrzynią biegów. Cennik będzie otwierać wersja Comfort za 67 900 zł, Premium została wyceniona na 71 900 zł, a najwyższa specyfikacja XLED - na 79 900 zł. Wersja XLED będzie również oferowana z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów w cenie 84 900 zł. Koszt lakieru metalicznego jednokolorowego to wydatek rzędu 2 090 zł, podczas gdy lakiery dwukolorowe oferowane są w cenie 3 090 zł. 

Dane techniczne