Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Jako pierwszy producent samochodów na świecie firma Porsche wprowadza na rynek lekkie obręcze z plecionego włókna węglowego. Nowe felgi są opcjonalnie dostępne dla Porsche 911 Turbo S Exclusive Series. Karbon – charakterystyczny, zaawansowany technologicznie materiał o ciemnym odcieniu – można tu w pełni podziwiać pod ochronną warstwą bezbarwnego lakieru. W sumie komplet innowacyjnych obręczy waży o około 8,5 kg, czyli o około 20 proc. mniej od zestawu standardowych felg z lekkich stopów. Równocześnie nowe obręcze są o około 20 proc. wytrzymalsze. Redukcja masy nieresorowanej sprawia, że opony lepiej dopasowują się do nawierzchni i są perfekcyjnie zoptymalizowane pod kątem absorbcji przyspieszeń poprzecznych i wzdłużnych. Obniżenie mas nieresorowanych oznacza spontaniczniejsze zachowanie pojazdu podczas przyspieszania oraz hamowania. Efekt: jeszcze większa dynamika jazdy i przyjemność prowadzenia.

Zbudowane w całości z polimerów wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP), nowe felgi składają się z dwóch komponentów. Ich piasty wykonano z tkaniny z włókien węglowych, która w przypadku każdej obręczy powstaje w procesie cięcia i łączenia ponad 200 osobnych elementów. Drugim komponentem są kołnierze, wytwarzane z plecionego włókna węglowego – do ich produkcji służy największa obecnie na świecie oplatarka o średnicy około 9 m. Następnie piasta jest wplatana w kołnierz obręczy. Tak zmontowana felga zostaje zaimpregnowana żywicą i wstępnie utwardzona w warunkach wysokiego ciśnienia oraz wysokiej temperatury. Gotowa obręcz zostaje utwardzona w wysokiej temperaturze, a później poddana długiemu procesowi chłodzenia. Następnie montuje się w niej centralną śrubę mocującą, a na koniec zabezpiecza lakierem bezbarwnym.

 

Porsche jest pierwszym globalnym producentem w branży motoryzacyjnej, który wykorzystał tę niezwykle skomplikowaną technologię. W porównaniu z konwencjonalną metodą wytwarzania wstępnie impregnowanej tkaniny z włókien węglowych technologia splatania włókien ma szereg zalet: sprawia, że struktura karbonowego materiału jest znacznie gęstsza i bardziej zwarta, co przekłada się na wzrost sztywności. Dodatkowo, efektywniejsze wykorzystanie materiału pozwala ograniczyć ilość odpadów. Do produkcji każdej karbonowej felgi służy łącznie 18 km włókna węglowego – czyli 8 m2 tkaniny węglowej.

 

Nowe karbonowe obręcze będą dostępne w sprzedaży dla 911 Turbo S Exclusive Series od początku 2018 r., w rozmiarze 9 x 20” dla przedniej osi i 11,5 x 20” dla osi tylnej. W Polsce cena kompletu felg będzie wynosić 78 352 zł brutto.