Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Mierząca 4550 mm długości, 1840 mm szerokości oraz 1680 mm wysokości, nowa Mazda CX-5 jest o 10 mm dłuższa i o 35 mm niższa od poprzedniczki, zachowując identyczny rozstaw osi (2700 mm) oraz wyróżniając się nieco większym rozstawem kół obu osi (1595 mm) i bardziej stabilną konstrukcją.

Modyfikacje, którym poddano całą strukturę nadwozia, objęły między innymi słupki A, cofnięte o ok. 35 mm, co skutkuje ich zoptymalizowanym położeniem wobec ustawienia osi przedniej. Pojedyncza, wyrazista boczna linia przewężenia biegnie wzdłuż całego nadwozia, od reflektorów po tylne błotniki, gdzie przybiera trapezoidalną formę, rozciągając się od elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika po tylne koła.

 

Przednia część nadwozia została gruntownie przeprojektowana. Węższe i niżej umieszczone klosze przednich reflektorów diodowych* ze światłami do jazdy dziennej jeszcze dobitniej podkreślają masywny, szeroki zarys przodu. Podobny efekt daje również satynowa, chromowana listwa ozdobna, rozciągająca się od dolnej części atrapy chłodnicy aż po reflektory. Długie i smukłe klosze diodowych lamp przeciwmgłowych również optycznie poszerzają tę część nadwozia nowej CX-5. 

Zintensyfikowano również trójwymiarowy wygląd logo marki i przedniego grilla o zmodyfikowanej strukturze poprzeczek wzoru plastra miodu, które skierowano bardziej ku środkowej części atrapy chłodnicy. Taki zabieg nie tylko uwypukla logo marki, ale także potęguje wrażenie głębi wlotu powietrza.

 

Z profilu nowa Mazda CX-5 wyróżnia się nieznacznie obniżoną linią przewężenia, masywną powierzchnią przeszkloną, która kontrastuje z czernią słupków B i C, nowymi, bardziej smukłymi lusterkami zewnętrznymi oraz – zależnie od dokonanego wyboru – 17-calowymi felgami stalowymi, 17-calowymi obręczami aluminiowymi Dark Silver lub 19-calowymi kołami ze stopu metali lekkich Machined Gun Metallic.

Reasumując, stylistycznym celem, jaki przyświecał konstruktorom nowej Mazdy CX-5, było opracowanie prostej acz odważnej, dojrzałej i eleganckiej formy. Wygładzono boczne linie przewężenia oraz opracowano bardziej płynną i jednolitą kompozycję płaszczyzn nadwozia, co przyniosło znakomity efekt w postaci jeszcze bardziej atrakcyjnej gry świateł i cieni na panelach karoserii.

Aby w jeszcze większym stopniu spotęgować ten efekt, Mazda przygotowała również zupełnie nowy kolor nadwozia – Soul Red Crystal.

Na wzór wszystkich pozostałych nowych modeli Mazdy, projekt kabiny CX-5 zorientowano wokół inteligentnie rozplanowanego kokpitu z ergonomicznie rozmieszczonymi wskaźnikami, zegarami i panelami obsługi systemów pokładowych oraz centralnym punktem, jakim jest kierownica.

Postawiono na prostotę i elegancję. Trójzegarowy panel instrumentów jest niezwykle czytelny, 7-calowy ekran dotykowy* na szczycie deski rozdzielczej posiada system montażu o obniżonej masie własnej, a w słupkach A umieszczono otwory wentylacyjne systemu odparowania bocznych szyb oraz głośniki wysokotonowe zestawu nagłośnienia  firmy Bose®. Nie zapomniano również o 10-milimetrowym slocie CD/DVD.

Nabywca będzie miał do wyboru dwa rodzaje wyświetlacza przeziernego head‑up. Nowa CX-5 będzie pierwszym modelem Mazdy, który może zostać wyposażony w nowy typ wyświetlacza, prezentujący dane bezpośrednio na szybie czołowej i na wysokości linii wzroku kierowcy, co znacznie przyspiesza i ułatwia ich odczyt. Drugi typ wyświetlacza pokazywał będzie dane w sposób klasyczny, czyli na panelu powyżej zespołu zegarów.

Szyba czołowa posiada teraz system odladzania wycieraczek*. W skład systemu wchodzi elektryczny element grzewczy wtopiony w szkło na obszarze, do którego przylegają wycieraczki. System zapobiega przymarzaniu wycieraczek i pozwala zachować ich pełną funkcjonalność już od momentu rozpoczęcia jazdy w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych. 

Bagażnik  ma pojemność 506 litrów.  Nowa CX-5 to pierwszy model Mazdy dostępny z elektrycznie sterowaną pokrywą bagażnika, którą obsługiwać można przełącznikami w kabinie i bagażniku lub zdalnie, przy pomocy pilota.

System GVC (G-Vectoring Control), który jest pierwszym rozwiązaniem dostępnym w ramach pakietu technologii SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS, zapewnia zintegrowane sterowanie pracą silnika, przekładni
i podwozia oraz optymalizuje nacisk na każde z kół, odpowiednio kontrolując moment obrotowy jednostki napędowej.

Nowa Mazda CX-5 może być napędzana jednym z trzech silników: turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym SKYACTIV-D 2,2 lub silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa SKYACTIV-G 2,0, bądź SKYACTIV-G1+ 2,5.

Zarówno manualne, jak i automatyczne przekładnie silników benzynowych SKYACTIV-G 2,0-l, jak
i wysokoprężnych turbodoładowanych SKYACTIV-D 2,2-l dostępne są w samochodach z napędem przednich kół, bądź z najnowszym systemem Mazda i-ACTIV AWD napędzającym wszystkie koła, w którym zastosowano nowe łożyska obniżające straty mechaniczne o 30%.

 

Silnik benzynowy SKYACTIV-G1+ 2,5-l dostępny jest wyłącznie w połączeniu z przekładnią automatyczną
i systemem napędu wszystkich kół i-ACTIV AWD.

Silnik benzynowy SKYACTIV-G1+ 2.5-l otrzymał system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza z pracy dwa
z czterech cylindrów przy małych obciążeniach silnika, na przykład w czasie jazdy ze stałą, niezbyt dużą prędkością. Silnik ten osiąga moc maksymalną 194 KM przy prędkości obrotowej 6000 obr/min i moment obrotowy wynoszący 258 Nm przy 4000 obr/min. Samochód wyposażony w automatyczną przekładnię i napęd na wszystkie koła i‑ACTIV AWD, zużywa w cyklu mieszanym 7,1 litra benzyny na 100 km, jego emisja CO2 wynosi 162 g/km.

Silnik benzynowy SKYACTIV-G 2.0 o pojemności 1998 cm3 dysponuje mocą maksymalną 165 KM lub 160 KM (AWD) przy prędkości obrotowej 6000 obr/min i zapewnia moment obrotowy odpowiednio o wartości 210/208 Nm przy 4000 obr/min.

Wykonany z lekkiego stopu, niskotarciowy wysokoprężny silnik Mazdy z wtryskiem paliwa systemu common-rail, o pojemności skokowej 2191 cm3 dysponuje mocą maksymalną 150/175 KM przy 4500 obr/min i momentem obrotowym 380/420 Nm przy prędkościach obrotowych 1800-2600/2000 obr/min. Silnik zapewniający samochodowi świetną dynamikę i wysokie wartości momentu obrotowego jest jednocześnie bardzo oszczędny. W cyklu mieszanym samochód zużywa 5,0 l/100km, emitując 132 g/km CO2 (wersja 150 KM z manualną przekładnią i napędem przednich kół), a w innych wersjach odpowiednio 5,6 l/100 km i 147 g/km (150 KM, przekładnia automatyczna, napęd przednich kół), 5,4 l/100km i 142 g/km (150 KM, przekładnia manualna, napęd wszystkich kół AWD) oraz 5,8,0 l/100 km i 152 g/km (150 KM, przekładnia automatyczna, AWD).

Najnowsza Mazda CX-5 jest wyposażona w ulepszony i rozszerzony pakiet zaawansowanych i innowacyjnych technologii asystujących kierowcy i‑ACTIVSENSE, zapewniający najwyższy w klasie poziom bezpieczeństwa czynnego. Szczególnie wykorzystanie kamery skanującej obraz przed samochodem działającej w połączeniu z radarem wykorzystującym fale milimetrowe (stosowanym już w poprzedniej generacji) zwiększa możliwości technologii i-ACTIVSENSE opracowanych przez Mazdę. 

Adaptacyjny tempomat (MRCC) z funkcją Stop and Go oraz adaptacyjne reflektory LED* (ALH) oferują ulepszoną funkcjonalność, podczas gdy zaawansowany asystent hamowania w mieście* (Advanced SCBS) oraz system rozpoznawania znaków drogowych* (TSR) są dostępne po raz pierwszy w gamie modelu CX-5.