Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Mniejsza pojemność skokowa, mniej cylindrów, więcej mocy. W modelach ŠKODA FABIA i ŠKODA FABIA COMBI trzycylindrowy silnik 1.0 TSI z czterema zaworami na cylinder zastępuje wykorzystywany do tej pory motor czterocylindrowy o pojemności 1,2 litra. Nowa jednostka występować będzie w dwóch wariantach. Pierwsza oferuje więcej mocy – 95 KM. Druga, o mocy 110 KM, posiada maksymalny moment obrotowy zwiększony ze 175 do 200 Nm, a przez to także lepszą elastyczność – przyspieszenie z 80 do 120 km/h skrócono do zaledwie 3,9 sekundy.

Pomimo iż silnik generuje więcej mocy, to spalanie jest o kilka procent mniejsze. Udało się to  dzięki ograniczeniu sił bezwładności i zwiększeniu efektywności pompy oleju.  Zwiększono również  ciśnienie wtrysku paliwa do 250 barów. Dzięki kompaktowej i lekkiej konstrukcji debiutująca jednostka waży o 10 kg mniej niż zastępowany silnik 1.2. Aluminiowe tłoki i korbowody są tak dobrze wyważone, że wyeliminowano potrzebę instalacji wałka wyrównoważającego – osiągnięto równą pracę silnika i niski poziom wibracji.  Rozwiązanie to przyczynia się do dalszego obniżenia wagi oraz ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO2. 

 

FABIA 1.0 TSI 95 KM z pięciobiegową skrzynią manualną dysponuje momentem obrotowym  160 Nm. W porównaniu do czterocylindrowej konstrukcji o pojemności 1.2 litra wykorzystywanej do tej pory, prędkość maksymalna zwiększyła się o 3 km/h do 185 km/h (FABIA COMBI: wzrost ze 185 do 187 km/h), a przyspieszenie do 100 km/h uległo skróceniu o 0,3 sekundy do 10,6 sekundy (FABIA COMBI: skrócone z 11 do 10,8 sekundy). Elastyczność silnika w przedziałach 60-100 km/h oraz 80-120 km/h pozostaje na niezmienionym poziomie. 

FABIA 1.0 TSI 110 KM generuje 110 KM i połączony jest ze skrzynią sześciobiegową. Znacznie zwiększono maksymalny moment obrotowy: ze 175 do 200 Nm.  Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje wyposażonej w ten wariant napędowy FABII 9,5 sekundy (FABII COMBI: 9,6 sekundy), prędkość maksymalna wynosi 196 km/h (FABIA COMBI: 199 km/h). Podniesiony moment obrotowy jest szczególnie odczuwalny poza terenem zabudowanym i na drogach szybkiego ruchu. Zwiększoną elastyczność jednostki potrafi szczególnie dobrze wykorzystać opcjonalna siedmiobiegowa przekładnia automatyczna DSG. Na najwyższym przełożeniu przyspieszenie z 60 do 100 km/h zajmuje teraz o całe 2,6 sekundy mniej (w wersji hatchback: o 2,4 sekundy), podczas gdy przyspieszenie w zakresie 80-120 km/h jest krótsze nawet o 4,1 sekundy (3,9 sekundy dla wersji hatchback).