Auto w Pracy

Slideshow Image

 

RS w Audi oznacza samochód o nieprzeciętnych osiągach. Tym razem te litery pojawiły się na kompaktowej limuzynie. W Paryżu Audi zaprezentowało model serii A3 - Audi RS 3 Limousine.

Auto wyposażono w nową jednostkę napędową 2.5 TFSI o mocy 294 kW (400 KM), o 33 KM więcej niż jej poprzednik. Maksymalny moment obrotowy 480 Nm dostępny jest w przedziale od 1700 do 5850 obr./min, co daje nadzwyczajną siłę napędową. Kompaktowy RS od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,1 sekundy. Osiąga maksymalną prędkość 250 km/h. Na życzenie, Audi podnosi elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną do 280 km/h. Wrażenia z jazdy są potęgowane przez wyjątkowe brzmienie pięciocylindrowej jednostki napędowej, powstające na skutek pracujących na zmianę cylindrów sąsiadujących ze sobą i od siebie oddalonych. Dźwięk silnika można regulować za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic, połączono z napędem na wszystkie koła quattro. Wielopłytkowe, elektro-hydrauliczne sprzęgło rozdziela momenty napędu zmiennie między osiami. Im bardziej sportowo kierowca prowadzi, tym szybciej i więcej momentu obrotowego dociera do tylnej osi.

Inteligentna funkcja oprogramowania elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC, czyli selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego, uzupełnia pracę napędu na cztery koła. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach, system lekko przyhamowuje odciążone koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Dzięki temu, mogą one przenosić więcej siły bocznej, a prowadzenie auta jest jeszcze bardziej płynne
i stabilne. Poza tym, specjalnie zestrojony na potrzeby modelu RS system ESC, dysponuje trybem sportowym, który umożliwia wejście w kontrolowany drifting. System ESC można również wyłączyć, a wtedy prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej sportowe i dynamiczne.

Projektanci zadbali, aby już wygląd nowego RS 3 był obietnicą sportowego ducha. W porównaniu do standardowego A3, RS 3 Limousine ma z przodu szerszy o 20 mm rozstaw kół – odpowiednio szersze są też przednie błotniki. Z tyłu, rozstaw kół jest
o 14 mm większy niż w modelu podstawowym. Osłona chłodnicy Singleframe z trójwymiarowym grillem z oczkami w kształcie plastra miodu, ma u dołu napis quattro. Poniżej, na całej szerokości przodu, od prawego wlotu powietrza do lewego, rozciąga się szeroka listwa, tzw. „blade”. Przy wlotach powietrza „blade” przechodzi w wąskie kanały służące lepszemu przepływowi powietrza przez wnęki kół. Diodowe reflektory z charakterystyczną sygnaturą świateł do jazdy w dzień, należą do wyposażenia seryjnego. Opcjonalnie, Audi dostarcza reflektory Matrix LED.

Regulowany spojler zamontowany na pokrywie bagażnika, polepsza przepływ powietrza. Pokaźnych rozmiarów dyfuzor z pionowymi przetłoczeniami i z dużymi, owalnymi końcówkami rur układu wydechowego RS, wizualnie „zamyka” tył pojazdu. Ekskluzywne lakiery: szary Nardo i czerwony Catalunya, stworzono wyłącznie dla samochodów linii RS.

Utrzymane w ciemnych odcieniach wnętrze, standardowo wita kierowcę i pasażera podświetlonymi listwami progowymi, noszącymi logo RS 3. Sportowe fotele
z czarnej skóry Feinnappa, również standardowo mają wytłoczone logo RS na oparciach. Opcjonalnie dostępne są sportowe fotele RS o ostrzejszych konturach
i ze zintegrowanymi zagłówkami. Ich poszycia są dodatkowo stebnowane we wzór
w kształcie rombu i kolorowo perforowane. Sportowa, skórzana kierownica RS, jest spłaszczona u dołu. Dekoracyjne aplikacje na desce rozdzielczej i w drzwiach, uzupełniają atmosferę sportowej elegancji.

Interesującą odmianą RS3 proponuje  Audi Sport customer racing. Audi RS 3 LMS stworzono z myślą o jeszcze stosunkowo młodej kategorii TCR. Oprócz międzynarodowej serii TCR, rozgrywanej się w ramach imprez towarzyszących Mistrzostwom Świata Formuły 1 FIA, w wielu państwach odbywają się krajowe serie wyścigów TCR. Również serie wyścigów długodystansowych, np. 24 godzinny wyścig na torze Nürburgring, tworzą ostatnio kategorię samochodów klasy TCR.

Audi RS 3 LMS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną  240 km/h. Sprawdzony czterocylindrowy silnik TFSI o pojemności
2 litrów, w wersji TCR generuje moc 243 kW (330 KM).

Pod względem bezpieczeństwa, Audi Sport customer racing nie idzie na żadne kompromisy. Do obszernego pakietu rozwiązań z tej dziedziny zalicza się bezpieczny zbiornik paliwa zbudowany zgodnie z przepisami FIA, klatka bezpieczeństwa, bezpieczny fotel PS3, siatki wg. standardów FIA po obu stronach fotela i podobnie jak w Audi R8 LMS, wyjście awaryjne w dachu.

Dostarczanie pierwszych egzemplarzy Audi RS 3 LMS do klientów Audi Sport customer racing rozpocznie w grudniu tego roku, a więc jeszcze przed rozpoczęciem sezonu najważniejszych serii wyścigów TCR 2017.