Auto w Pracy

Slideshow Image

Czy po podpisaniu przez Polskę  umowy TTIP okaże się, że nie jesteśmy właścicielami własnych samochodów, a jedynie ich użytkownikami?

To jest możliwe, a skutkiem będzie to, że to producenci będą dyktować warunki użytkowania i serwisowania pojazdu. 

 Jak podaje MotoFocus.pl, amerykańscy rolnicy walczą o możliwość diagnozowania swoich ciągników. Obecnie są skazani na serwisy producenta, a dokonywanie napraw poza nimi jest nielegalne.

W zeszłym roku producent ciągników John Deere, wystosował list do Amerykańskiego Biura Praw Autorskich (USCO), w którym przekonywał, że posiadacze jego pojazdów nie są ich właścicielami w potocznym znaczeniu, lecz zyskują dożywotnią licencję na korzystanie z pojazdu. Co oznacza to dla właścicieli tych pojazdów? Korzystanie wyłącznie z serwisu producenta.

Wszystko za sprawą stworzonego w 1998 roku Digital Millennium Copyright Act (DMCA), który powstał, by chronić producentów oprogramowania komputerowego przed piractwem. John Deere wykorzystał to prawo do ograniczenia dostępu do napraw swoich pojazdów tylko dla autoryzowanych serwisów, które wyposażone są w oprogramowanie niezbędne do diagnostyki, dostarczone przez producenta. Jednym z argumentów producenta była ochrona przed korzystaniem z pirackiej muzyki za pośrednictwem wbudowanych w ciągnik systemów rozrywki...

Podobna sytuacja miała miejsce z samochodami. Amerykańskie Stowarzyszenie Producentów Motoryzacyjnych (AAM), przekonywało, że oprogramowanie pojazdów nie należy do ich użytkowników, co oznacza, że osoby niepowołane nie powinny serwisować tych samochodów. Powoływało się też na czynniki bezpieczeństwa i środowiska naturalnego. Producentom samochodów nie udało się jednak przeforsować przepisów doprowadzających do monopolu. Co innego w przypadku pojazdów rolnych.

Jak podaje modernfarmer.com, amerykańscy farmerzy zaczęli lobbować na rzecz zlikwidowania tego monopolu. Pojawiły się jednak głosy, że zmniejszy to przychody producentów ciągników, co w konsekwencji może doprowadzić do ich bankructwa. Rolnicy w stanach Nebraska, Nowy Jork, Minnesota i Massachusetts wciąż walczą o prawo do naprawy czy choćby diagnozy swoich pojazdów. Nie jest jednak pewne, że odniosą sukces.

Źródło: MotoFocus.pl