Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Kia Niro, która miał swój europejski debiut podczas 86. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w marcu tego roku, to nowy niskoemisyjny, hybrydowy crossover i  pierwszy ekologiczny pojazd marki Kia skonstruowany na płycie podłogowej zaprojektowanej z myślą o samochodach ekologicznych.

Kia Niro udanie łączy funkcjonalność przestronnego crossovera z niskim zapotrzebowaniem na paliwo dzięki zaawansowanemu napędowi hybrydowemu. Niro, zaprojektowane od podstaw jako auto hybrydowe o atrakcyjnej stylizacji, zdecydowanie wyróżnia się na tle konserwatywnie stylizowanych hybrydowych rywali.

Płyta podłogowa Kia Niro nie wykorzystuje elementów stosowanych w platformach istniejących modeli. Zaprojektowano ją wyłącznie na potrzeby pomieszczenia elementów hybrydowego zespołu napędowego i układów napędowych przyszłej generacji. Hybrydowy układ napędowy Niro – składający się z 1,6-litrowego benzynowego silnika GDI z bezpośrednim wtryskiem, polimerowych akumulatorów litowo-jonowych, silnika elektrycznego o mocy 32 kW i sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami – pozwala uzyskać crossoverowi emisję CO2 na poziomie tylko 88 g/km (w cyklu mieszanym) i zadowala się zużyciem benzyny jedynie 3,8 l/100 km.

Mimo sylwetki crossovera, subtelnych przetłoczeń i zdecydowanych linii, Niro natychmiast jest kojarzone z samochodem marki Kia. Wraz z nowym modelem debiutuje najnowsza ewolucja elementów stylistycznych, do których zaliczają się osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, szeroki słupek C i szereg innych elementów typowych dla modeli Kia.

Nie tylko pod względem stylizacji nadwozia crossover Niro zdecydowanie różni się od hybrydowych aut dostępnych na rynku. Duży rozstaw kół, stosunkowo długa pokrywa silnika, krótkie zwisy i wyraźnie wznosząca się boczna linia nadwozia sprawiają, że nawet podczas postoju nowy crossover Kia prezentuje się bardzo dynamicznie. Jego nadwozie jest bardzo aerodynamiczne o czym świadczy współczynnik oporu powietrza, wynoszący jedynie 0,29. 

Spory rozstaw osi, wynoszący 2700 mm oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu (o długości – odpowiednio – 870 mm i 785 mm) sprawiają, że wnętrze Niro jest bardzo przestronne jak na samochód, który mierzy 4355 mm długości. Przy takiej długości nadwozia oraz przy szerokości 1805 mm i wysokości 1535 mm Niro idealnie wpisuje się w lukę między nieco mniejszym cee’dem w wersji hatchback (w porównaniu z którym rozstaw osi ma większy o 5 cm) a nową Kia Sportage.

W Europie Kia Niro będzie oferowana w 10 kolorach do wyboru i z obręczami z lekkich stopów w rozmiarze 16 lub 18 cali.

Kabina nowego crossovera Kia została zaprojektowana tak, aby od razu po otwarciu drzwi odnieść wrażenie przestronności wnętrza. Szeroka deska rozdzielcza i liczne poziome linie optycznie poszerzają przestrzeń.

Poszczególne strefy deski rozdzielczej są wyraźnie zaznaczone. Zestaw wskaźników i ekran dotykowy systemu multimedialnego znajdują się na jednej wysokości. Na konsoli środkowej zgrupowano przyciski sterowania klimatyzacją i elementy obsługi systemów asystujących. Ergonomiczna konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, aby obsługa pokładowych systemów była jak najbardziej funkcjonalna i intuicyjna.

 

Wnętrze Kia Niro może być utrzymane w – czarnym lub ciemno popielatym z białymi wstawkami – kolorze z tapicerką materiałową, materiałowo-skórzaną lub skórzaną.

Płytę podłogową nowej Kia Niro zaprojektowano tak, aby rozmieszczenie elementów hybrydowego zespołu napędowego nie wpływało negatywnie ani na przestronność wnętrza, ani na pojemność bagażnika. Dzięki temu, że akumulator o bardzo kompaktowych rozmiarach znajduje się pod tylną kanapą – podobnie jak zbiornik paliwa o pojemności 45 l umieszczony wzdłuż niego – bagażnik Niro liczy aż 427 l pojemności (liczonej według normy VDA, z zestawem naprawczym koła). Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1425 l.

 

Od czwartego kwartału 2016 r. Niro będzie oferowane z opcjonalnym pakietem do ciągnięcia przyczepy, który pozwoli holować przyczepy o masie własnej do 1300 kg.

Kia Niro – zaprojektowana od podstaw jako samochód hybrydowy – na tle innych hybryd wyróżnia się nie tylko stylem, ale również sprawnością zespołu napędowego. Bardzo niską emisję spalin i dwutlenku węgla na poziomie jedynie 88 g/km (w cyklu mieszanym) zapewnia hybrydowy zespół napędowy. Wyposażone w 16-calowe koła Niro zadowala się zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 3,8 l/100 km (w cyklach – mieszanym i miejskim, wg NEDC). Modelom z kołami o wielkości 18 cali na przejechanie 100 km wystarcza tylko 4,4 l/100 km. 

Na hybrydowy zespół napędowy Kia Niro składają się 1,6-litrowa benzynowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągająca moc 105 KM i generująca moment obrotowy o wartości 147 Nm współpracująca z silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW i polimerowym akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1,56 kWh. Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego wynosi 141 KM. Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami (6DCT). Bardzo dobre przyspieszenie ze startu zatrzymanego zapewnia Niro aż 265 Nm dostępne na pierwszym biegu. 

Nowy silnik benzynowy po raz pierwszy łączy zalety jednostki napędowej pracującej w cyklu Atkinsona, chłodzonego układu recyrkulacji spalin (EGR) i bezpośredniego wtrysku paliwa w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Dodatkowo zwiększa ją system odzyskiwania ciepła spalin, który przyspiesza rozgrzewanie się silnika poprzez przekierowanie płynu chłodzącego do wymiennika ciepła w układzie wydechowym.

Dwusprzęgłowa przekładnia jest najnowszą wersją skrzyni biegów o symbolu 6DCT, która bazuje na tej samej konstrukcji co przekładnia 7DCT. Skrzynię biegów do Niro przekonstruowano tak, aby zapewniała natychmiastową reakcję i szybką zmianę przełożeń. Dzięki temu podczas jazdy Niro potrafi być znacznie bardziej dynamiczne niż samochody hybrydowe wyposażone w elektronicznie sterowaną przekładnię bezstopniową (e-CVT). Ponadto, w wypadku przekładni 6DCT biegi mogą być zmieniane automatycznie lub ręcznie.

Na potrzebę Niro przekładnia 6DCT została tak przekonstruowana, aby była jeszcze mniejsza i lżejsza. Nowe łożyska o niskim współczynniku tarcia i nowy olej o niskim współczynniku lepkości pozwoliły ograniczyć tarcie mechaniczne pomiędzy kołami zębatymi, co zaowocowało skróceniem czasu zmiany przełożeń i ograniczyło hałas emitowany przez przekładnię. Zaprojektowany od nowa układ sterowania przekładnią 6DCT pozwala do maksimum wykorzystać potencjał hybrydowego zespołu napędowego i zminimalizować straty energii, podczas gdy jednocześnie pracują silnik spalinowy i motor elektryczny.

W zależności od rynku nowa Kia Niro będzie oferowana z wieloma systemami asystującymi, dostępnymi jako wyposażenie seryjne lub za dopłatą. Należą do nich m.in.:

•        Automatyczny system hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych. System korzysta z kamery i z radaru dalekiego zasięgu do wykrywania zagrożenia ewentualną kolizją z innym pojazdem lub z pieszym. AEB pozwala uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki. Jego działanie prowadzi do zatrzymania samochodu,

•        Smart Cruise Control (SCC), który automatycznie dostosowuje prędkość i odległość Niro do pojazdu znajdującego się przed nim,

•        Lane Keeping Assist System (LKAS), również montowany seryjnie – ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, śledząc położenie samochodu względem linii na jezdni; system dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy, jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu,

•        Blind Spot Detection (BSD) – monitoruje martwe pole widzenia w lusterkach i ostrzega kierowcę odpowiednią kontrolką w lusterkach zewnętrznych o pojazdach znajdujących się na sąsiednim pasie ruchu,

•        KiaRearCrossTrafficAlert – system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania.

Sprzedaż Niro w Europie rozpocznie się w trzecim kwartale 2016 roku

Nowa Kia Niro jest produkowana w najnowocześniejszej fabryce Kia w Hwasung w Korei. Pierwsze egzemplarze hybrydowego crossovera trafią do sprzedaży w Polsce we wrześniu tego roku. Podobnie jak w wypadku pozostałych modeli Kia sprzedawanych w Europie, także Niro będzie oferowane z 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150 000 km).

Ceny Kia Niro zaczynają się od 86 900 zł

Danet techniczne