Auto w Pracy

Slideshow Image

Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE” (ang: force) odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła

W uproszczeniu e-4ORCE to zaawansowany system oparty na układzie dwóch silników elektrycznych. Dotychczas wszystkie samochody elektryczne Nissana były wyposażane w jeden silnik elektryczny, napędzający zazwyczaj przednie koła.

Dzięki technologii sterowania elektrycznym zespołem napędowym samochód wyposażony w system e-4ORCE reaguje na polecenia kierowcy z najwyższą precyzją, w czasie trzykrotnie krótszym niż mrugnięcie okiem. Nie tylko błyskawicznie i płynnie przyspiesza, ale także jest łatwiejszy do opanowania w różnych sytuacjach drogowych. Imponująca dynamika przy ruszaniu z miejsca jest oczywistością, natomiast pełnię swoich zalet e-4ORCE ujawnia przede wszystkim w trakcie nagłych manewrów, gdy kierowca musi wyminąć na przykład zwierzę lub inną niespodziewaną przeszkodę na drodze. System płynnie i sprawnie odczytuje i realizuje zamiary i oczekiwania kierowcy.

Inżynierowie Nissana wykorzystali doświadczenia zgromadzone zarówno dzięki systemowi podziału momentu obrotowego ATTESA E-TS w modelu GT-R, jak i zastosowanemu w modelu Patrol inteligentnemu napędowi 4x4, który maksymalizuje efektywność sterowania mocą, hamowaniem i pracą zawieszenia. Długie tradycje firmy w rozwijaniu zarówno samochodów elektrycznych, jak i zaawansowanego napędu na wszystkie koła gwarantują, że e-4ORCE należy do najbardziej dopracowanych systemów na rynku.

W trakcie przyspieszania na zakręcie samochód ma zwykle tendencję do „uciekania” na zewnątrz łuku, co zmusza kierowcę do zacieśnienia toru jazdy poprzez zwiększenie kąta skrętu kierownicy lub zmniejszenie prędkości (podsterowność). e-4ORCE rozdziela moment obrotowy na przednie i tylne koła w celu maksymalizacji przyczepności opon, z uwzględnieniem charakterystyki nawierzchni i położenia pojazdu. Domyślnie moc jest rozdzielana między przednią i tylną oś w proporcji 50/50, ale e-4ORCE może skierować nawet 100% mocy na przednie lub tylne koła, lub zmieniać te proporcje w pełnym zakresie w zależności od rodzaju drogi i warunków jazdy. Siła hamowania jest optymalnie regulowana dla każdego z czterech kół poprzez połączenie hamowania regeneracyjnego oraz hydraulicznego, co przekłada się na poprawę zarówno właściwości jezdnych w zakręcie, jak i skuteczności hamowania.

Kierowca odbiera to jako lepsze panowanie nad samochodem, zwłaszcza na łukach drogi, dzięki przyjemnej, płynnej i przewidywalnej charakterystyce oraz ograniczeniu potrzeby korygowania toru jazdy.