Auto w Pracy

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image

Extended Grip jest to zaawansowany elektroniczny systemem kontroli trakcji działający na koła napędzane w celu zwiększenia skuteczności napędu pojazdu.

Extended Grip stanowi modyfikację systemu zapobiegającego poślizgowi kół napędzanych. Klasyczny system zapobiegania poślizgowi kół napędzanych wyklucza wszelki poślizg tych kół: ogranicza moment obrotowy silnika lub znacznie redukuje jego obroty już przy niewielkim, początkowym poślizgu jednego z kół napędzanych.

System Extended Grip jest układem inteligentnym. Jest uruchamiany przez kierowcę za pomocą odpowiedniego przycisku umieszczonego w kabinie. Jeśli system stwierdzi, że koła napędzane ślizgają się, a pozostałe koła stoją w miejscu, wnioskuje z tego, że przyczepność nawierzchni jest bardzo słaba i nie zmniejsza mocy silnika przenoszonej na koła. System ocenia, że aby umożliwić ruszenie na śniegu, gołoledzi lub w błocie, lepiej jest utrzymać poślizg kół, by usunąć spod nich śnieg i uzyskać przyczepność na znajdującym się pod nim asfalcie, lecz przede wszystkim, by stopniowo zapewnić powolne ruszenie pojazdu wykorzystując resztki dostępnej przyczepności. Kierowca zachowuje wtedy kontrolę nad mocą silnika poprzez wciskanie pedału gazu.

Włączanie. Extended Grip  nie jest  włączany automatycznie. Kierowca włącza Extended Grip ręcznie na postoju lub w czasie jazdy (maksymalna prędkość 50 km/h), wciskając przycisk (z piktogramem samochodu i choinki). Na tablicy rozdzielczej pojawia się komunikat „Mode sol meuble”  („tryb do jazdy po grząskiej nawierzchni”) wraz z zieloną ikoną systemu Extended Grip. Wyłączanie systemu:  Kierowca może wyłączyć Extended Grip na dwa sposoby: ręcznie na postoju lub w czasie jazdy, wciskając przycisk albo automatycznie – system wyłącza się po przekroczeniu prędkości 50 km/h. Na tablicy rozdzielczej pojawia się komunikat „Mode route” („tryb drogowy”) i gaśnie zielona ikonka systemu Extended Grip.Uwaga: w trakcie działania systemu Extended Grip, układ ESC pozostaje aktywny, zaś funkcje systemu ASR ulegają modyfikacji.

ESC (Electronic Stability Control), zwany również ESP, jest systemem korygującym tor jazdy; celem jego działania jest utrzymanie właściwej trajektorii samochodu, kontroluje i działa na 4 koła

ESC pozostaje zawsze aktywny, nawet wtedy, gdy włączony jest system Extended Grip.

ASR (Anti Slip Regulation) jest systemem zapobiegającym poślizgowi kół napędzanych. Hamuje on jedno lub drugie koło napędzane i reguluje moment obrotowy silnika, tak by zapewnić napęd pojazdu.
W maksymalnym stopniu ogranicza poślizg kół napędzanych.

W trakcie działania systemu Extended Grip funkcje systemu ASR ulegają modyfikacji.  Extended Grip wyłącza funkcję ograniczania prędkości obrotowej silnika. Działa on na koła napędzane  w celu poprawy skuteczności napędu pojazdu. W przeciwieństwie do systemu ASR, Extended Grip dopuszcza do większego lub mniejszego poślizgu kół przednich na tyle, by samochód mógł jechać do przodu.