Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Rusza sprzedaż nowej Toyoty Prius Plug-in, za auto  z możliwością ładowania z zewnętrznej sieci trzeba zapłacić  152 900 zł. Cena dość duża, ale oszczędności mają być podczas tankowania,  średnie zużycie paliwa ma wynosić  zaledwie 1 l/100 km.

Wyposażenie jest adekwatne do ceny. Składa się na nie m.in. dwustrefowa klimatyzacja, system multimedialny Toyota Touch 2 z 8-calowym ekranem dotykowym i kamerą cofania, platforma bezprzewodowego ładowania telefonu, kolorowy wyświetlacz HUD, nawigacja Toyota Touch 2 & Go z trójwymiarowymi mapami, możliwością połączenia z internetem i rozpoznawaniem komend głosowych oraz pełne światła LED, w tym przednie reflektory matrycowe z systemem adaptacji w zależności od warunków. Działanie klimatyzacji oparte jest na pompie ciepła z wtryskiem gazu, a mechanizm sterowania przepływem S-FLOW ustawia odpowiednio nawiew w zależności od tego, które fotele pasażerów są zajęte.

Nowy Prius Plug-in Hybrid jest wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego klasy premium, oparty na technologii radarowej. Na Toyota Safety Sense o wydłużonym zasięgu i zwiększonej precyzji składa się 8 systemów: układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA + SC), automatyczne światła drogowe (AHB), aktywny tempomat (ACC), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) oraz w zależności od wersji system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).

W opcjach dodatkowych mamy np. dach z panelami fotowoltaicznymi umożliwiający ładowanie akumulatorów – koszt 9 000 zł. Baterie słoneczne mogą zwiększyć zasięg pojazdu w trybie elektrycznym maksymalnie o 5 km dziennie, co daje w sumie około 1 000 km rocznie. Akumulator trakcyjny jest doładowywany energią słoneczną podczas postoju, gdy samochód nie jest podłączony do gniazda ładowania. Podczas jazdy system ładuje uzupełniającą baterię 12 V przeznaczoną do obsługi dodatkowych obciążeń, przez co maleje pobór energii z głównego akumulatora.

Liftback segmentu D jest napędzany układem hybrydowym nowej generacji z silnikiem benzynowym 1.8 i elektrycznym o łącznej mocy 122 KM. Wydajniejszy napęd oraz dwukrotnie bardziej pojemna bateria trakcyjna zapewniają zasięg na samym silniku elektrycznym do 50 km. Prędkość maksymalna dostępna bez uruchomienia silnika benzynowego (EV) wynosi 135 km, co sprawia, że Prius Plug-in Hybrid może na co dzień pełnić rolę samochodu elektrycznego, jednak bez obawy o wyczerpanie baterii i unieruchomienie samochodu. Samochód zużywa średnio 1 l/100 km benzyny oraz emituje tylko 23 g/km CO2. Po wyczerpaniu energii naładowanej z zewnętrznej sieci układ hybrydowy zapewnia tę samą wydajność i oszczędność co napęd tradycyjnego Priusa 4. generacji. Baterię trakcyjną można także doładować w czasie jazdy – w tym trybie po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów uzyskuje się poziom naładowania 80%.  A to pozwala znowu przełączyć się w tryb wyłącznie elektryczny.