Auto w Pracy

Slideshow Image

Opel Monza - przełomowy samochód koncepcyjny zadebiutował na wystawie IAA we Frankfurcie w dniach 12–22 września 2013. Lekka, atletyczna powierzchowność, wewnątrz unikatowa technologia projekcyjna połączona z personalizowaną łącznością i modułowa budowa, która umożliwia zrównoważony napęd w całym tego słowa znaczeniu. Ten model będzie wzorem do naśladowania dla kolejnych generacji Opla.

Opływowy kształt tego czteroosobowego modelu koncepcyjnego o długości 4,69 metra jest wzorowany na morskich falach docierających na brzeg. Płynne powierzchnie nadają pojazdowi lekkość, którą wyraziście podkreślają gładko znikające, przechodzące w tylne nadkola progi boczne. Konstrukcja bocznych części nadwozia pozwala na łatwe wejście do pojazdu i wyjście z niego, zarówno w przypadku pasażerów z przednich, jak i z tylnych siedzeń, a jednocześnie stylistyka podkreśla wyraźnie sportowy charakter tylnych nadkoli, które mają taką samą szerokość jak przednie. 

Linia dachu jest szczególnie wyrafinowana — z półokrągłego kształtu przypominającego klasyczne coupe podnosi się nieco w górę tuż przed klapą tylną. Mimo sportowego wyglądu i spłaszczonej sylwetki przy wysokości zaledwie 1,31 metra nie brakuje miejsca w bagażniku (500 litrów), ani wolnej przestrzeni nad głowami pasażerów. Efekt ten osiągnięto dzięki kokpitowi obniżonemu o 15 cm w porównaniu z konwencjonalnymi modelami. Jeśli chodzi o przestrzeń dla pasażerów, Monza Concept może śmiało konkurować z samochodami średniej wielkości.

Wydajność i łączność to dwa główne cele rozwojowe w perspektywie następnej generacji modeli Opla, a Monza Concept jest fascynującym przedsmakiem tego rozwoju.

Nowa Monza Concept idzie drogą innowacji i wprowadza przełomową technologię projekcyjną LED. Nie ma już konwencjonalnych, pojedynczych monitorów, z których każdy wyświetla inną informację. Zamiast tego kierowca ma przed sobą szeroką od drzwi do drzwi deskę rozdzielczą stanowiącą powierzchnię projekcji. Elementy informacyjne i ozdobne są wyświetlone na tej powierzchni, a kierowca może je indywidualnie dostosować według potrzeb, gustu czy nastroju. 18 projektorów LED tworzy pełny, elastyczny i wielofunkcyjny wyświetlacz. Tego jeszcze nie było w żadnym samochodzie. Grafika 3D robi ogromne wrażenie i obsługuje wszystkie najważniejsze funkcje — od dokładnych informacji o pojeździe i informacji dla kierowcy po opcje internetowe oraz komunikacyjne, nie wspominając już o aspektach dekoracyjnych. Obszar wyświetlania informacji i obszar tła można indywidualnie skonfigurować, a obsługa dokonywana jest za pomocą sterowania głosowego oraz przełączników na kierownicy.

Wyznaczając nowe trendy i korzystając z technologii łączności, Monza Concept ma do zaoferowania rozwiązania przyszłości systemów Car-to-Car i Car-to-X, które są niezbędne do opracowania samochodów autonomicznych, a także stanowią obszar intensywnych badań Opla. Kompleksowa łączność między użytkownikami drogi poprawia komunikację i bezpieczeństwo, ponieważ niebezpieczne zdarzenia na drodze są rejestrowane wcześniej i o wiele dokładniej.

Model Monza Concept oparty jest na konstrukcji modułowej umożliwiającej najwyższą elastyczność przy wyborze systemu napędowego. Obecnie istnieją różne systemy napędowe oparte na zwiększonej elektryfikacji samochodu. W przypadku modelu Monza Concept, który zostanie zaprezentowany na wystawie we Frankfurcie, inżynierowie stworzyli napęd elektryczny z rozszerzaczem zasięgu CNG (skompresowany gaz ziemny), stanowiącym kolejny etap rozwoju pionierskiej technologii zastosowanej w modelu Ampera. Trzycylindrowy doładowany silnik nowej generacji 1.0 SIDI turbo, który będzie debiutował podczas salonu IAA, przejmuje rolę rozszerzacza zasięgu. Jednakże zamiast benzyny wykorzystuje on gaz ziemny, co jeszcze bardziej obniża emisję CO2. W ramach swojego wizjonerskiego podejścia Opel łączy ze sobą potencjał napędu elektrycznego z zaletami silnika spalinowego.