Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Najnowszy model Suzuki - Ignis – debiutuje w Japonii. Łączy on zalety auta kompaktowego i SUV-a.

IGNIS to niewielki crossover nowej generacji zbudowany w oparciu o koncepcję „funkcjonalnego i stylowego crossovera segmentu mini”, który sprawdzi się nie tylko w codziennej eksploatacji, ale również podczas weekendowych wypraw za miasto. Jego światowa premiera miała miejsce 18 lutego w Japonii, gdzie zaprezentowano wersję tego modelu na macierzysty rynek Suzuki. 

IGNIS wyróżnia się doskonałymi właściwościami jezdnymi, co predysponuje ten model do jazdy nawet po zaśnieżonych drogach i w trudnym terenie. Pewne prowadzenie to również zasługa kompaktowych rozmiarów nadwozia, dobrej widoczności uzyskanej za sprawą podwyższonej pozycji za kierownicą oraz dużego prześwitu.

Wyrafinowane stylistycznie nadwozie auta łączy w sobie proste i gładkie linie, a wnętrze charakteryzuje się wysoką jakością wykonania, wprowadzając powiew świeżości segmentu, jaki reprezentuje IGNIS. 

Wszystkie wersje modelu IGNIS będą wyposażone w układ hybrydowy SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) oraz silnik 1,2 DUALJET (K12C), co pozwoli uzyskać wysoką wydajność paliwową wynoszącą 3,47 l/100km (dla wersji HYBRID MG 2WD) oraz dobre osiągi dynamiczne. Ponadto, Suzuki IGNIS kwalifikuje się do uzyskania w Japonii ulgi podatkowej przysługującej ekologicznym samochodom[1]. Wersja 4WD została dodatkowo wyposażona w funkcje wspierające jazdę na stromych wzniesieniach oraz na ośnieżonych drogach. 

Funkcjonalność auta potęgują takie rozwiązania, jak m.in. przesuwane tylne fotele, które pozwalają na dostosowanie objętości bagażnika do bieżących potrzeb. Oprócz tego, na pokładzie modelu IGNIS znajdzie się kompatybilny z Apple CarPlay (nowa funkcja) system nawigacji z wbudowaną pamięcią. Całość uzupełniają liczne elementy z zakresu bezpieczeństwa[2], jak system Dual Camera Brake Support (DCBS), boczne poduszki powietrzne SRS z przodu oraz kurtyny powietrzne SRS.

Cechy modelu IGNIS

·         Kompaktowe wymiary nadwozia: długość całkowita 3 700 mm i szerokość całkowita 1 660 mm w połączeniu z promieniem skrętu wynoszącym zaledwie 4,7 metra gwarantują wysoką zwrotność

·         Siedziska przednich foteli umieszczone na wysokości 615 mm zapewniają wyższą pozycję za kierownicą i tym samym lepszą widoczność. Taki układ siedzeń umożliwia też łatwe wsiadanie do auta i równie łatwe wysiadanie

·         Oprócz wysokiego prześwitu wynoszącego 180 mm, model IGNIS oferuje odpowiednie kąty natarcia i zejścia, dzięki czemu z łatwością pokona zaśnieżone drogi i trudny teren

·         Za sprawą płyty podłogowej nowej generacji, model IGNIS oferuje przestronne wnętrze i kompaktowe nadwozie

·         Przesuwane tylne fotele pozwalają powiększyć objętość bagażnika lub zwiększyć ilość miejsca dla osób podróżujących z tyłu - w zależności od potrzeb (w wersji HYBRID MX i HYBRID MZ)

 

Wszystkie wersje modelu IGNIS będą wyposażone w silnik 1,2 DUALJET oraz układ hybrydowy SHVS (układ hybrydowy typu „mild”, w którym silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszenia) instalowany na płycie podłogowej nowej generacji. Ponadto, samochód został zaprojektowany pod kątem uzyskania jak najniższej masy własnej, co pozwoliło osiągnąć wysoką wydajność paliwową wynoszącą 3,47 l/100km (dla wersji HYBRID MG 2WD) oraz dobre osiągi.

Wszystkie wersje Suzuki IGNIS kwalifikują się do uzyskania w Japonii ulgi podatkowej przysługującej ekologicznym samochodom.

SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki)

Wszystkie wersje modelu IGNIS są wyposażone w opracowany przez Suzuki układ hybrydowy SHVS, łączący zintegrowany rozrusznik z alternatorem (ISG) oraz specjalny akumulator litowo-jonowy. Z uwagi na fakt, iż ISG odzyskuje energię z hamowania i ponownie uruchamia silnik spalinowy w momencie wykorzystania funkcji idle-stop, zużycie paliwa zostaje obniżone. Ponadto, dzięki wspomaganiu silnikiem elektrycznym (do 30 sekund) zmniejsza się również obciążenie silnika spalinowego, co prowadzi do dalszych oszczędności paliwowych.

 

Silnik 1,2 DUALJET

Silnik 1,2 DUALJET został wyposażony w system podwójnego wtrysku. Oprócz wyższej wydajności termicznej, zredukowanego tarcia, niższej wagi i mniejszych gabarytów, taka konstrukcja odznacza się wyższym momentem obrotowym uzyskiwanym w niższym zakresie prędkości, co pozwala uzyskać niższe zużycie paliwa i dobre osiągi.

Płyta podłogowa nowej generacji

Zastosowano nową, sztywną płytę podłogową, a jej niższa masa własna przyczyniła się do uzyskania lepszych osiągów, niższego zużycia paliwa, wyższej zwrotności i większej stabilności auta.

Karoseria

Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości (50,1% masy własnej całego nadwozia) przyczyniło się do zwiększenia sztywności i obniżenia masy własnej auta. 

Zawieszenie

·         Płaska struktura ramy zawieszenia przyczynia się do uzyskania wysokiej sztywności i niskiej wagi

·         Zastosowano stabilizator przy przednim i tylnym zawieszeniu (w wersji 2WD)

·         Stabilne właściwości jezdne potęgowane przez ustawienia przedniego i tylnego zawieszenia ograniczają wzdłużny przechył nadwozia nawet podczas jazdy w trudnym terenie 

Opony

Minimalny prześwit wynoszący 180 mm uzyskano dzięki zastosowaniu opon o dużej średnicy nawiązujących wyglądem do ogumienia stosowanego w crossoverach. Specjalne opony przyczyniają się do ograniczenia oporów toczenia, a także zapewniają wysoką stabilność podczas wykonywania manewrów i wysoki komfort jazdy.

Funkcja 4WD zapewnia doskonałą trakcję na stromych wzniesieniach i podczas jazdy po śniegu

Oprócz dużego prześwitu, który pozwala eksploatować auto na nierównych drogach, model IGNIS wykorzystuje napęd 4WD ze sprzęgłem wiskotycznym, pozwalający pokonać niesprzyjający teren i oferujący wysoką wydajność paliwową. Standardem w wersjach 4WD są również funkcje zapewniające doskonałą trakcję na stromych wzniesieniach i podczas jazdy po śniegu. 

Wspomaganie zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control)

Podczas zjazdu ze stromego wzniesienia, gdy hamowanie silnikiem nie jest możliwe, system Hill Descent Control automatycznie redukuje prędkość jazdy do około 7 km/h bez konieczności wciskania pedału hamulca przez kierowcę.

 

Kontrola trakcji (Grip Control)

Ta funkcja wspomaga ruszanie na śliskiej nawierzchni, na przykład na śniegu czy błocie, poprzez odpowiednie sterowanie momentem obrotowym i hamulcami.

Rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo i uprzyjemniające eksploatację

Bagażnik

W kompaktowym nadwoziu zainstalowano osobno regulowane (50:50) i przesuwane tylne fotele z pochylanymi oparciami. Siedzeniami można sterować również z bagażnika, co pozwala na zmianę jego pojemności w zależności od potrzeb (w wersji HYBRID MX i HYBRID MZ). 

Schowki

We wnętrzu znajduje się wiele przydatnych schowków, jak na przykład schowek przed pasażerem z osobną przegródką na drobne przedmioty, czy uchwyty na napoje zlokalizowane w konsoli centralnej, które pomieszczą dwie butelki o pojemności 600 ml.

Zastosowanie systemu nawigacji z wbudowaną pamięcią, kompatybilnego z Apple CarPlay, a także zainstalowanie na pokładzie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa

System nawigacji z wbudowaną pamięcią, kompatybilny z Apple CarPlay

·         System nawigacji z wbudowaną pamięcią posiada funkcję monitorowania we wszystkich kierunkach z panoramicznym widokiem i jest oferowany jako opcja

·         System jest kompatybilny z Apple CarPlay, co pozwala korzystać z iPhone’a w bezpieczniejszy i bardziej komfortowy sposób. Funkcje, takie jak telefon, odtwarzacz muzyki i wiadomości mogą być aktywowane za pośrednictwem komend głosowych lub ekranu dotykowego systemu nawigacji

Wyposażenie podnoszące komfort podróży

·         W przednich drzwiach zastosowano szyby z filtrem blokującym promieniowanie podczerwone i ultrafioletowe, natomiast szyba czołowa posiada filtr blokujący promieniowanie podczerwone (w wersji HYBRID MZ)

·         Standardowe wyposażenie obejmuje podgrzewanie fotela kierowcy[1] i tylne kanały wentylacyjne

·         Tempomat z możliwością ustawienia prędkości jazdy od około 45 do 100 km/h (w wersji HYBRID MZ)

·         Siedmiobiegowa przekładnia z łopatkami do zmiany biegów (w wersji HYBRID MZ).

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

·         Dual Camera Brake Support (DCBS), system zapobiegania kolizjom pracujący w oparciu o kamerę stereo, jak również system zapobiegający przypadkowemu ruszeniu z miejsca, system ostrzegania o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu, system ostrzegania o zbaczaniu z toru jazdy, system ostrzegania o pojeździe znajdującym się z przodu oraz system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu - wszystkie te elementy są dostępne w opcji w ramach pakietu obejmującego boczne i kurtynowe poduszki powietrzne SRS

·         Technologia TECT (Total Effective Control Technology) - nadwozie, które efektywnie pochłania i rozprasza energię uderzenia. Płyta podłogowa nowej generacji również doskonale pochłania energię zderzenia

·         Projekt nadwozia ograniczający obrażenia pieszych podczas kolizji, w tym przedni zderzak chroniący nogi pieszego

·         Funkcja przypominająca o zapięciu pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach

·         Tylne światła przeciwmgłowe ostrzegające kierowców aut jadących z tyłu w trudnych warunkach atmosferycznych, na przykład w gęstej mgle (w wersji HYBRID MZ).