Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Koncepcja EZ-PRO obejmuje autonomicznego „poda-lidera” oraz pozbawione kierowców roboty-pody. Zdaniem Renault, w dającej się przewidzieć przyszłości, zarządzanie ostatnim etapem dostaw nie będzie w pełni zautomatyzowane, a ludzie pozostaną w centrum działań transportowych. Pod-lider” wchodzący w skład EZ-PRO jest wyposażony w stanowisko dla dyspozytora, człowieka, który nadzoruje dostawę towarów i usług oraz podlegającą mu flotę. Uwolniony od dzisiejszych obowiązków związanych z kierowaniem i wyborem trasy, dyspozytor będzie mógł skupić się na nadzorowaniu planowanej trasy oraz robotów-podów, dbając o efektywną i spersonalizowaną obsługę, np. w przypadku dostarczanych osobiście luksusowych artykułów spożywczych lub delikatnych przedmiotów.

 

Zgodnie z obietnicą marki Renault „Easy Life”, miejsce dla dyspozytora w EZ-PRO, dostępne z przodu pojazdu, jest bezpieczne i ergonomiczne. Dzięki czterem kołom skrętnym samochód z łatwością wykonuje manewry i można go kontrolować za pomocą joysticka.

 

Flota bezobsługowych robotów–podów podąża za „podem-liderem” w konwoju lub porusza się niezależnie. Zgodnie z obietnicą marki Renault Pro+ wyspecjalizowanej w samochodach dostawczych, atutem tego rozwiązania jest dopasowanie do potrzeb klienta. EZ-PRO oferuje konfigurowalne moduły, które zaspokajają szeroki wachlarz potrzeb klientów biznesowych: specjalistów w zakresie dostaw i logistyki ostatniego kilometra, jak również sklepów i osób prowadzących działalność usługowo-handlową.

EZ-PRO będzie współużytkowany. Konwój robotów-podów, który wyjeżdża z tego samego hubu i jest zarządzany przez tego samego operatora logistycznego, może przewozić różne towary. Każdy pod ma przypisanego płatnika, asortyment, klienta i miejsce dostawy. Obsługuje je jednak ta sama platforma. W ten sposób robot-pod może wykonać szereg dostaw na rzecz jednego sklepu internetowego, a następnie dla innego. Tego typu współużytkowanie przyczynia się do zmaksymalizowania wydajności i obniżenia kosztów.

Desing EZ-PRO powoduje, że samochód jest niemal niewidoczny, a roboty-pody wtapiają się w miejski krajobraz. Satynowe wykończenie karoserii, owiewki kół i lśniące otwierane panele sprawiają, że pody nie rzucają się w oczy na tle miasta. Światło odbijające się od nadwozia tworzy efekt, który sprzyja integracji pojazdów z bezpośrednim otoczeniem.

Dostawy ostatniego kilometra odpowiadają za 30% ruchu w mieście[1]. EZ-PRO przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu dzięki współużytkowaniu, elastyczności i wykorzystaniu jazdy autonomicznej. To spowoduje ograniczenie liczby samochodów na ulicach w godzinach szczytu i mniejsze korki spowodowane złymi nawykami jazdy lub źle zaparkowanymi pojazdami dostawczymi. Do poprawy ruchu ulicznego przyczyni się dodatkowo połączenie robotów–podów z infrastrukturą miejską, taką jak sygnalizacja świetlna czy centrum kontroli ruchu.