Auto w Pracy

Slideshow Image

 

Volvo prezentując swoją flagową limuzynę. Mierzący niemal 5 metrów model S90 radykalnie zrywa z kształtami swojego poprzednika. Jakość materiałów wykończeniowych i stylistyka auta przywodzi na myśl model XC90, z którym S90 dzieli płytę podłogową. Nie zabrakło także inspiracji detalami Concept Coupe.

Nowe Volvo S90 powstało w ramach nowej linii stylistycznej, za którą odpowiada Thomas Ingenlath. Zastosowanie nowej płyty podłogowej SPA dało projektantom dużą swobodę w kształtowaniu linii i proporcji nadwozia. Bryła auta ma ładne proporcje i osadzona jest na dużych kołach. Dostępne są rozmiary od 17 aż do 21 cali. Przednie światła w technologii LED mają charakterystyczny kształt młota Thora, znany z modelu XC90. Tylne lampy nawiązują do tych, jakie zastosowano w Concept Coupe. We wnętrzu panuje minimalistyczna elegancja znana z flagowego SUV-a. Większość funkcji wywołuje się za pomocą pionowego, 9-calowego ekranu dotykowego, który powstał przy współpracy z firmą Apple. Cechą odróżniającą S90 od XC90 są pionowo umieszczone szczeliny nawiewu, po obu stronach panelu dotykowego. Inaczej poprowadzono listwy ozdobne i przeprojektowano system nagłośnienia Bowers&Wilkins pod kątem kabiny S90. Nowa limuzyna jest o ponad 11 cm dłuższa od modelu S80, mierząc 496 cm długości. Eleganckie proporcje nadwozia to także zasługa dużej szerokości wynoszącej 202 cm i nisko poprowadzonej linii dachu. Wysokość auta wynosi 144 cm.

W modelu S90 postawiono na dwulitrowe silniki Drive-E własnej konstrukcji. Najpierw w ofercie pojawią się dwie wersje wysokoprężne: D4 o mocy 190 KM i D5 AWD o mocy 233 KM. Później dołączy do nich jeszcze jedna, bazowa odmiana z Dieslem o niższej mocy. W modelu D5 zastosowano unikalne rozwiązanie Power Pulse, które znacząco poprawia przyspieszenie i elastyczność samochodu. Silnik elektryczny samochodu spręża powietrze i gromadzi je w specjalnym zbiorniku. Gdy kierowca naciśnie mocniej gaz, sprężone powietrze trafia przez filtr powietrza do turbosprężarki eliminując efekt tzw. turbodziury. Najmocniejsza odmiana benzynowa T6 AWD 320 KM osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w 5,8 s. Odmiana hybrydowa T8 AWD Twin Engine będzie dysponowała dodatkowo silnikiem elektrycznym o mocy ponad 62 kW, który zapewni limuzynie jeszcze lepsze osiągi. Do oferty dołączy także wersja T5 z napędem na przednią oś.

Bezpieczeństwo to wieloletnia tradycja Volvo. W modelu S90 zastosowano po raz pierwszy na świecie system wykrywający duże zwierzęta takie jak łosie, jelenie, czy konie. System detekcji tych zwierząt pozwala uniknąć bądź zmniejszyć konsekwencje takich wypadków. W S90 zastosowano także system automatycznej jazdy w korku oraz samoczynnego utrzymywania się na pasie jazdy działający do prędkości 110 km/h włącznie. Volvo S90 otrzyma bardzo bogaty zestaw seryjnego wyposażenia w systemy bezpieczeństwa obejmujący m.in. system City Safety zapobiegający kolizji do różnicy prędkości 80 km/h przed poprzedzającym pojazdem.

Technologię PowerPulse to koniec z tzw. turbodziurą, czyli czasem, jaki upływa od wciśnięcia gazu do wkręcenia się turbosprężarki na pełne obroty. Od teraz S90 w wersji D5 będzie pozbawione tego irytującego właścicieli wielu aut problemu. Komfortowe, niemal jednostajne przyspieszenie – oto charakterystyka nowego Volvo S90.

PowerPulse opiera się na dobranym do układu napędowego systemie zasysania powietrza z układu dolotowego, które następnie jest sprężone oraz umieszczone w dwulitrowym zbiorniku pod ciśnieniem. Następnie powietrze trafia przez kolektor wydechowy do turbiny. Dzięki temu kierowca gwałtownie przyspieszając ma dostępną pełną moc silnika w znacznie szerszym zakresie obrotów. Chwile później elektryczny kompresor uzupełnia zbiornik sprężonego powietrza do pełna, by kierowca znów mógł z niego skorzystać przy kolejnym przyspieszeniu.

Volvo to jedyny producent na świecie korzystający z tego rozwiązania. Zostało ono stworzone z myślą o najnowszych szwedzkich modelach z serii 90.

Technologia PowerPulse jest dostępna w najmocniejszym wariancie wysokoprężnym limuzyny S90, czyli D5 AWD.